چکیده:
مقدمه: کلیهی پذیرفتهشدگان دانشگاهها، هشت عنوان درسی را با گروه معارف اسلامی میگذرانند که بخش عمده این دروس، مباحث اعتقادی و اخلاقی میباشد. آگاهی از نوع باورها و رفتارهای دینی دانشجویان در هنگام ورود به دانشگاه، برنامهریزان را در شناخت درست نیازها و آسیبهای آنان یاری کرده و زمینه را برای هرگونه تغییر یا اصلاح محتوای دروس معارف فراهم میسازد. روشها: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، کلیه دانشجویان دختر و پسر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در سال 94 وارد دانشگاه شدند، مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد این دانشجویان حدود 180 نفر بود که 150 نفر آنها به صورت داوطلبانه پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزار پژوهش، برگرفته از پرسشنامه دینداری دکتر خدایاری فرد و همکاران بوده و روایی و پایایی آن به تأیید پژوهشگران و اساتید دانشگاه تهران رسیده است. این پرسشنامه مشتمل بر 40 پرسش و در سه بخش تنظیم شده است. بخش اول شامل 19 سوال، باورهای دینی و بخش دوم شامل 18 سوال، رفتارهای دینی دانشجویان را می سنجد. بخش سوم از طریق 3 سوال، میزان دینداری دانشجو را از نگاه خودش، دوستان و همکلاسیهایش و میزان دینداری خانوادهاش، مورد ارزیابی قرار میدهد. نتایج: میانگین امتیاز باورهای دینی دانشجویان، 77.63 درصد با انحراف معیار 16.13 و میانگین امتیاز رفتارهای دینی آنان، 64.03 درصد با انحراف معیار، 16.82 است که باورها و رفتارهای دینی آنان در مجموع، امتیاز 71 با انحراف معیار 15.65 را کسب می کند. همچنین میانگین نمرات هر دو بعد باورها و رفتارهای دینی دختران، پایینتر از پسران است، اما با توجه به مقدار Pvalue>0.05 در هر دو بعد، این اختلاف از نظر آماری معنادار نیست. نتیجهگیری: مشکل دینی دانشجویان، اثبات وجود خدا، نبوت و قیامت نیست. آنان در کارکردهای اجتماعی دین در زندگی امروز شک دارند و دچار نوعی سکولاریسم شدهاند. تفاوت احکام دین میان دختر و پسر، در برخی موضوعات، به نحو درست برای دختران تبیین نشده و آنان در این موضوعات نمرات کمتری کسب کردهاند. در مقابل، دغدغه دختران برای انجام دستورهای دینی بیش از پسران، و در صورت کوتاهی یا تخلف، آمادگی آنان برای جبران و بازگشت بیشتر است.
Introduction: All accepted students in universities, have eight courses in the Islamic Studies Departments mostly including religious and moral issues. Awareness of the type of student's religious beliefs and behaviors at the point of starting their study in the university providing a clear understanding of needs and harm to prepare a platform for any change or modification in the courses contents is needed
Methods: In a descriptive-analytic study, all 180 female and male medical students in Tehran University of Medical Sciences, who entered university in 2015, were studied. Participation in the study was voluntarily. At end of study 150 of the students completed their questionnaire. The research instrument has been derived from the Khodayarifard and his colleagues' questionnaire. Its religiosity and validity and reliability have been approved by the researchers and professors of the University of Tehran. The questionnaire consists of 40 questions and is arranged in three sections. The first part consists of 19 questions, religious beliefs, and the second part contains 18 questions that students' religious behavior is measured. The third part examines the degree of students' religiosity in their own eyes, their friends, classmates, and their families.
Results: The average score of students' religious beliefs is 77.63% with a standard deviation of 16.13 and their mean score of religious behavior is 64.03% with a standard deviation of 16.82. Total score of their religious beliefs 71 with a standard deviation of 15.65. Also, the mean scores of both dimensions of girls' religious beliefs and behaviors are lower than that of boys, but according to Pvalue> 0.05 in both dimensions, this difference is not significant.
Conclusion: Students' religious problems, are not proof of the existence of God, prophecy, and resurrection. They are skeptical of the social functions of religion in todays life and have getting into a kind of secularism.
They have skeptical view about social functions of regigion in todays life and boys, in some subjects, are not properly explained to some girls, and they have scored less on these issues. By contrast, the girls' concern for religious instruction is greater than that of boys, and in case of sin, they are more prepared for compensation and return.