چکیده:
یکی از موضوعات مهم جامعۀ امروز که در میان بعضی از پزشکان رواج دارد و وجهۀ اجتماعی آنان را در معرض آسیب قرار میدهد، پدیدهای به نام زیرمیزی است.در مورد اینکه آیا گرفتن این وجه صحیح است یا خیر؛ در بین فقها و حقوق دانان اختلاف نظر وجود دارد. معتقدان به جواز اخذ مازاد بر تعرفه، عملشان را در قالب ماده 10قانون مدنی توجیه می نمایند و آن را تابع آثار و احکام عقود نامعین می دانند.در مقابل معتقدین به عدم جواز اخذ مازاد بر تعرفه علاوه بر حرمت شرعی جواز اخذ مازاد، به آیه شریفه حرمت اکل مال به باطل ، روایت «لا یحلّ مال امرئٍ الّا عن طیب نفسه ، روایات وارده در مقام احتیاط نسبت به مال غیر و قاعدۀ عقلی دفع ضرر محتمل استناد می کنند، حقوقدانان نیز برای عدم جواز گرفتن چنین مبالغی به دلائلی از جمله تخلف از قوانین و مقررات دولتی، استیفای بدون جهت، سوء استفاده از اضطرار بیمار تمسک کرده اند. در مقابل قائلین به جواز به دلائلی همچون رضایت و طیب نفس بیمار ، قاعدۀ «عملُ المسلم محترمٌ ما لم یقصد التبرّع» و روایت أبا بصیر از امام صادق (علیهالسلام) استناد می نمایند. اما امام خمینی(ره) مراد از حرمت مورد بحث در این قاعده را حرمت تکلیفی میداند بدین معنی که تصرّف در مال مسلم بدون مجوز شرعی حرام است و تصرّف در آن بدون مجوّز شرعی جائز نیست و چنانچه تصرف صورت گیرد و موجب تلف مال شود، اضافه بر حرمت تکلیفی ضمان نیز خواهد داشت که باید جبران شود
One of the most important issues in today's society that is prevalent among some physicians and their social status is compromised is the phenomenon of undercurrents. Whether jurisprudence is correct or not; differences between jurists and jurists There are comments. Believers of surplus-tariff permits justify their action under Article 10 of the Civil Code and regard it as subject to the effects of indefinite contracts. On the other hand, those who disapprove of surplus-tariff permits, in addition to the religious sanction of surplus-permitting, see verse Sharif's revenge is invalid, the narrative of '' money laundering, self-esteem, traditions cautious about non-property and rationale for possible loss aversion; jurists also cite reasons for not authorizing such amounts. Government laws and regulations have called for unauthorized confiscation of the patient's emergency. In contrast, those who give permission to the cause, for reasons such as patient satisfaction and self-esteem, invoke Imam Sadiq (as) 's principle of "Our dear Muslim act of worship" and narration with Basir. But Imam Khomeini refers to the dignity discussed in this rule as a duty of dignity, meaning that seizure of property is forbidden without Shari'a authorization and it is not permissible without Shari'a authorization and if it is seized and causes loss of property, In addition to the dignity of the guarantor, which should be compensated, this article attempts to examine the nature and foundations of the legitimacy or illegitimacy of physicians under jurisdiction in jurisprudence and subject matter law.