چکیده:
يمثل علم الدلالة الدراسة العلمية للمعنى. يعنى هذا العلم بدراسة الوحدات اللغوية بناءً على الدلالة المفاهيمية، أي العلاقات التلاؤمية أو التركيبية والعلاقات الاستبدالية في اللغة نفسها. وتخضع هذه الوحدات للدراسة أيضًا وفقًا لدلالتها المصداقية. علم الدلالة البنيوي هو نوع من أنواع علم الدلالة، وهو يولي الاهتمام لكل من المعاني داخل اللغة والمعاني خارج اللغة كذلك؛ وبناءً على ذلك، تم استخدام هذا النوع من علم الدلالة في دراسة مفهوم الرسالة في آيات القرآن الكريم. كما تمت الاستعانة بمنهج البحث الموضوعي في القرآن الكريم من أجل الدراسة المنهجية للمفاهيم، حيث تتم في هذا المنهج دراسة المفاهيم القرآنية بالنظر إلى العلاقات الدلالية في الآيات، كما يمكن كذلك فحص الارتباط بين المفاهيم والعالم خارج اللغة بأخذ السياقات القرآنية بعين الاعتبار. تكرر استعمال كلمة «الرسالة» بشكل كبير في آيات القرآن الكريم. وحسب جذر هذه الكلمة وهو "رَسَلَ"، فإن كلمات "الرسالات" و "الرسول" و "الرُّسُل" و "المُرسَل" و "المرسلين" تتسم كذلك بالموضوعية. بالنظر إلى مكانة استخدام كلمة "الرسالة" و "الرسول" وبدراسة الكلمات ذات العلاقة التركيبية ، فإن الرسالة هي حقيقة إلهية تشتمل على جميع الجوانب المتعلقة بالحياة الاجتماعية للإنسان والحياة التكوينية للكائنات. وقد لاحظنا في هذا البحث أن العلاقة التركيبية أو التلاؤمية لكلمة الرسالة والرسول كانت مع كلمات "الله" و "الرب" وضمير "الهاء" المتصل أكثر من غيرها، وفي معظم الحالات كان مرجعها كلمة "الله"ونلاحظ كذلك أن كلمتي « الرسالة » و « الرسول » ترتبطان بعلاقة تلاؤمية تركيبية مع كلمات مثل « الأمة »، «الناس » وضمائر« هم » و « كم ». كما أن عبارات مثل «فيكم»، «أنفسكم»، «أنفسهم»، «منكم» و «منهم» ترتبط بعلاقة تلاؤمية.
In semantics, the study of the meaning of words and sentences, the linguistic units are examined according to their occurrences in language, i. e. , Paradigmatic and Syntagmatic Relations. These units are also examined according to their references, i. e. , their relationship with the outside world (context). Semantics determines what facts each word includes by element analysis. These elements start from general features and reach more detailed elements. Constructivist semantics is a sub-branch of semantics that pays attention to both intra-linguistic meanings and extra-linguistic meanings. It was employed in examining the concept (al-Risala) in the verses of the Holy Quran. To systematically explore the concepts, a thematic research method was used in the Holy Quran; via this method, Qur’anic concepts are discussed both concerning the semantic relations within the verses and the connection of the concepts with the world outside of language can be understood with regard to the Quranic contexts. The term has a very high frequency in the Holy Quran. In this research, according to the root of this term, (Rasala) , the terms (al-Risalat) , (al-Rasul) , (al-Rusul) , and (al-Mursalin) are also relevant. The term stems from gradual emission; when it means revelation, is derived from it. Paying attention to the use of and in the Holy Qur’an, and examining their syntagmatized words in the Holy Quran, it can be inferred that is a divine truth including all aspects related to the social life of humans and the developmental life of beings. The most common syntagmatic relations of and are with (Allah) and (ar-Rabb) and the relative pronoun (Ha'a) , which in most cases is its reference is. This syntagmatization tells about the divinity of. Also, in the Holy Qur’an, the terms and are found in syntagmatic relations with terms such as (al-Umma) , (al-Nas) , and the plural pronouns (Hum) and (Kum). Further, terms such as (Fikum) , (Anfusukum) , (Anfusuhum) , (Minkum) , and (Minhum) have frequent syntagmatic relations with the two terms as mentioned above. This syntagmatization can show the social and universal truth of.