چکیده:
نقل داستان در قرآن یکی از روشهای تربیتی با بهرهگیری از سرگذشت اقوام گذشته در جهت عبرتآموزی و رسیدن به زندگی بهتر و پرهیز از اشتباهات گذشته بوده است. این داستانها از جنبههای مختلف مورد بررسی محققان، مفسران و مورخان قرار گرفته؛ اما به علت جدید بودن نظریههای ساختارشناسان ادبی از این بُعد کاربردی نشده است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی–توصیفی و با هدف ساختارشناسی به جواب این سوال که آیا مولفهی زمانِ نظریه ژرار ژنت در داستان قرآنی حضرت عیسی هم نمود پیدا کرده است؟ پرداخته و آن را از دیدگاه این نظریهپرداز ساختارگرا در مولفهی زمان، و زیر مجموعههای آن اعم از شگردهای زمانپریشیِ گذشتهنگر و آیندهنگر، بسامد و انواع آن، هم چنین تداوم و جزئیاتش مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. درآیات مورد بحث زمانپریشیهای متنوع وجود دارد. این زمانپریشیها اغلب به شکل بیرونداستانی، درونداستانی و مرکب هستند. بسامد غالب این داستان از نوع مکرر است؛ هر چند در موارد اندکی بسامد مفرد و یا بازگو هم مشاهده میگردد. تداوم هم در بیشتر موارد به شکل حذف و خلاصه، سپس مکث توصیفی و صحنه نمایش میباشد.
Narrating the stories in the Qur'an has been one of the educational methods used to learn lessons, achieve a better life, and avoid past mistakes by using the history of past nations. These stories have been examined by researchers, commentators, and historians from different aspects, but due to the novelty of the literary structuralist theories, they have not been applied from this point of view. The current study, through an analytical-descriptive method with the aim of structural analysis, has addressed the response to the question of whether the time component of Gerard Genette's theory has also appeared in the Qur'anic story of Jesus. And this story from the point of view of this structuralist theorist in the component of time and its subsets, including retrospective and prospective methods of anachronism, frequency and its types, as well as its duration and details, has been investigated and analyzed. In the discussed verses, there are various anachronisms. These anachronisms are often in the form of external, internal, and composite. The dominant frequency of this story is repetition, although in a few cases, a singular or narrator frequency is also observed. In most cases, duration is in the form of an ellipsis and summary, followed by a descriptive pause and a scene.