چکیده:
نظام سیاسی اسلام بر دایر مدار اصول و ارزشهای دینی شکلگرفته است که جامعه و اجتماع مسلمین با تبعیت از آن استمرار حیات دارند. دین بهعنوان رکن اصلی در ابعاد مختلف زندگی انسان نقش اساسی و حیاتی دارد به عبارتی حیات بشری بر اساس منویات دینی پایهگذاری شده است.در مقابل این تفکر، نگاه سکولاریسم و عرفی حاکم است که حضور حداقلی دین در عرصههای اجتماعی و در مواردی حذف دین از عرصهی اجتماعی و حضور آن در بعد فردی حیات انسان اعتقاد دارد.در این مقاله نگارندگان مترصد این هستند که با استفاده از روش تحلیل مضمون و با تأثی از مبانی فکری و تئوریک آیتالله جوادی آملی موانع عرفی شدن نظام سیاسی در اسلام را مورد تحلیل و واکاوی قرار دهند. سؤال مطرح اینکه موانع عرفی شدن نظام سیاسی در اسلام در افکار آیتالله جوادی آملی کدام است و با روش تحلیل مضمون چگونه قابلیت تحلیل دارد؟یافتههای پژوهش گویای این است که در باور و تفکر آیتالله جوادی آملی موانعی چون تفسیر صحیح و عقلانی قران کریم و مبانی دینی،دوری از التقاط،دوری از نفسانیات و نفس اماره،توجه به رهبری و پیادهسازی بیانات او و امثال آن میتواند جوامع اسلامی را در تقابل با عرفی شدن مصونیت دهد.
The political system of Islam is based on religious principles and values, and the Muslim community continues to live by it. Religion as a main pillar in various aspects of human life has a fundamental and vital role, in other words, human life is based on religious menus. Contrary to this thinking, the prevailing view is secularism and custom, which believes in the minimal presence of religion in social spheres and in some cases the removal of religion from the social sphere and its presence in the individual dimension of human life. In this article, the authors intend to analyze and analyze the obstacles to the secularization of the political system in Islam using the method of content analysis and influenced by the intellectual and theoretical foundations of Ayatollah Javadi Amoli. The question is what are the obstacles to the secularization of the political system in Islam in the thoughts of Ayatollah Javadi Amoli and how can it be analyzed by the method of content analysis? The findings of the research show that in the belief and thinking of Ayatollah Javadi Amoli, obstacles such as correct and rational interpretation of the Holy Quran and religious principles, avoidance of eclecticism, avoidance of narcissism and narcissism, attention to leadership and implementation of his statements and the like It can protect Islamic societies against secularization.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله تلاش این است که با استفاده از سه محور بینشی اعتقادی ،فرهنگی -اجتماعی و سیاسی ، موانع پیش روی عرفی شدن نظام اسلامی مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد تا نشان داده شود امت اسلامی در چـه شـرایطی مـی توانـد در وادی عرفـی شـدن قـرار گیـرد و راهکـاری سـد راه ایـن رونـد چـه عـواملی می تواند باشد؟در ابتدا سعی خواهد شد که مفهومی از دیـن و حکومـت اسـلامی و اهـداف و مبانی اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی موردبررسی قرار گیرد تا با شـفاف سـازی مبـانی و منظومه ی فکری ایشان به بحث موانع عرفی شدن نظام اسلامی ورود پیدا کنیم .
بنابراین آیت الله جوادی آملی به تعریف دین اسلام و به بیان دیگر،تعریـف دیـن بـا عنایت به خصوصیات اسلام اکتفـا مـی کنـد (داورپنـاه ،١٣٩٢: ٧٣) جـوادی آملـی در تعریـف دین می گوید: دین مجموعه ای از عقاید،اخلاق ، قوانین فقهی و حقوقی اسـت کـه از ناحیـه خداونـد برای هدایت و رستگاری بشر تعیین شده است ،پس دین ، مصنوع و مجعول الهی اسـت ، بـه این معنا که قوانین فقهی و محتوای حقوقی آن را خداوند تشریع و جعل می کند،همان گونه که محتوای اخلاقی و اینکه چه اموری جزء اصول اعتقادی این مجموعه باشد نیز از طرف ذات اقدس الهی تعیین می گردد (جوادی آملی ،١٣٩٨: ١٩) ایشان در موردنیاز ضروری انسان جهت سازمان دهی زندگی به دین می گوید: دین ،همزاد انسان است و بشر از آغاز آفرینش خود،نیاز به دین را همواره در خویشـتن می یافت و با عطش فطری در پی آن می رفت تا با رسیدن به زلال آن ،این عطش را برطرف ، و خود را سیراب کند.