چکیده:
انسان، پدیدهای با دو ساحت مادی و معنوی است. تبیین علمی، ترسیم عملی و تحقق عینی ساحات دوگانه انسان و جامعه انسانی به صورت توامان، ضرورتی اجتنابناپذیر و نیازی فزاینده محسوب میگردد. نگرش فکری سیاسی و گرایش عملی سیاسی رایج و غالب در دوران مدرن از ساحت متعالی انسانی در عرصه سیاسی و حتی اجتماعی غفلت کرده و چه بسا آن را نفی و انکار مینماید. نارسایی تک ساحتی و ناسازواریهای درون زای این جریان، امروزه به شکل نسبیت مطلق مدرنیستی و یا نهیلیسم معرفتی، روشی و علمی سیاسی، در حال پدیدار شدن است که خود باعث بسیاری بحرانهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در سطح داخلی، خارجی و بینالمللی است. بر این اساس، سیاست متعالی و اندیشه و «علم سیاسی متعالی»، «چشم انداز» آینده علم سیاسی را در سطح ملی، جهان اسلام و بلکه جهانی تشکیل میدهد. «چالش علم سیاسی متعالی» فرا رو، درک این ضرورت و تبیین علمی، تنظیم و ترسیم عملی و تحقق عینی این چنین علم و چشمانداز علمی است.
Man is a being with the two material and spiritual dimensions. Scientific explanation، practical depiction، and objective realization of the two dimensions of man and human society simultaneously are inevitable. The current intellectual and scientific approaches have neglected the transcendental dimension of man in the political and social arena and even denied it. This incompatible mono-dimensional trend has nowadays appeared in the form of modernist absolute relativism and epistemological nihilism which resulted in many social، economical، and cultural crises in internal and international domains. Thus، transcendental politics and transcendental thought and political science can form the future perspective of political science at the internal level، the Islamic world level and even at the global level. The challenge in front of the transcendental political science is understanding the necessity of this scientific explanation، practical depiction، and objective realization of this science.