چکیده:
جامعهپذیری دینی وسیاسی جریانی است که از طریق آن فرهنگ دینی و سیاسی یا گرایشها، نگرشها، دانشها و اطلاعات و خلاصه ارزشها و معیارهای دینی و سیاسی از یک نسل به نسل دیگر منتقل میگرد. هدف پژوهش حاضر آن است که رابطه جامعه پذیری دینی را با جامعه پذیری سیاسی بررسی نماید. چارچوب نظری پژوهش حاضر تلفیقی از نظریه ابعاد دینداری گلاک و استارک، و نظریه لوسین پای است. با الهام از نظریه گلاک و استارک جامعهپذیری دینی شامل ابعاد اعتقادی؛ مناسکی؛ تجربی؛ پیامدی است. بر اساس نظریه لوسین پای، جامعه پذیری سیاسی در پنج بعد فعالیت سیاسی، اعتماد سیاسی، اثربخشی سیاسی، علاقه سیاسی، بردباری سیاسی، کمی دیرتر و در بستر جامعهپذیری پایه به ویژه جامعهپذیری دینی قابل تحقق است. روش تحقیق در پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی -تحلیلی است و دادهها از دو روش اسنادی - کتابخانهای و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. جامعه مورد مطالعه این تحقیق 384 نفر از جوانان 18-28 سال استان مرکزی است. نتایج نشان میدهد هرچند سطح بعد مناسک به ویژه مناسک جمعی جامعه پذیری دینی در حد پایینتری در مقایسه با دیگر ابعاد قرار دارد، با اینهمه نتایج پژوهش نشان دهنده موفقیت در جامعه پذیری دینی جوانان است. در مجموع میزان جامعه پذیری سیاسی و درونی شدن ارزشها و هنجارهای سیاسی در جوانان در سطح نسبتا" پایینتری در مقایسه با جامعهپذیری دینی قرار دارد. همچنین نتایج به دست آمده حاکی از ارتباط معنادار میان ابعاد مختلف جامعهپذیری دینی با جامعه پذیری سیاسی است. مقدار ضریب تبیین تصحیح شده نشان میدهد که 35 درصد تغییرات متغیر وابسته یعنی جامعه پذیری سیاسی، توسط متغیرهای وارد بر مدل رگرسیونی مورد تبیین واقع شده است.
Religious and political socialization is a stream by which religious and political culture or attitudes,visions, knowledge, information, and, in brief, religious and political values are transferred from one generationto another. The present research aimed at studying the relationship between religious socialization and politicalsocialization. The theoretical framework of the research is a combination of Glock and Stark´s theory ofreligiosity and Lucian Pye´s Theory. According to the former theory, the religious socialization includes“belief”, “practice”, “experience”, “knowledge”, and “consequences”. According to the later, politicalsocialization includes five dimensions of “political activity,” “political trust,” “political effectiveness,”“political interest,” “political tolerance” which may become realizable in later stages and under a basicsocialization, especially religious socialization. A survey method of descriptive-analytical type was used to dothe research and, the data were gathered using two methods of documentary- and library-based and survey bythe researcher-made questionnaire. The studied population included 384 individuals of 18-28-years old living inIran´s central province. Though, the rituals aspect – religious socialization, in particular – is on a lower levelthan the other aspects, the results showed the success of the youth religious socialization. In general, thepolitical socialization, and internalization of political values and norms among the youth are lower in degree incomparison with religious socialization. The results also show that there is a significant relationship between thedifferent dimensions of religious socialization and political socialization. The corrected coefficient ofdetermination shows that 35% of the changes in the dependent variable political socialization was determined bythe variables entered in the regression model.