چکیده:
با درنظر داشتن چارچوب نظریه جوزفین دونوان، ضمن انتخاب دو نویسنده مرد، بهعنوان نویسندگان مشهور معاصر، به نام هدایت و آلاحمد، جلوه زن، در فرهنگ مردسالار و نفوذ این فرهنگ در آثار نویسندگان مرد، به تصویر کشیده شدهاست. اهداف این مقاله، بررسی جلوه زن، در ادبیات مردان میباشد تا تجلی زن در قالبهای کلیشهای و ابزاری در این دست آثار به نمایش درآید. فرض بر آن بود که در داستانهای این دو نویسنده مرد، زن بهصورت کلیشهای و با نقشهای قالبی به خواننده ارائه شدهاست و هدایت وآلاحمد در برخورد با زن در مقام یک عضو مستقل جامعه، با ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سنتی مردسالارانه، موضعگیری حمایتگرانهای در برابر نمایش زنان در داستانهایشان، اتخاذ نکردهاند. پس از بررسی و تحلیل هشت داستان، میتوان نتیجه گرفت که زن، در این آثار، دارای نقشی کلیشهای و ابزاری است و اهمیت ثانویه و نقشی منفعل دارد و به هر نحو، تسلیم ملزومات فرهنگ مردسالار زمان خویش و محققکننده اهداف مرد است.
The author analyzed eight short Persian stories written by men writers on the basis of Josephine Donovan's Feminist theory to show the position and role of the women in these stories. Four stories were chosen among the works of Sadiq Hedayat and the other four stories were selected among the works of Al-ahmad. The author wants to illustrate that men as writers show women in cliche roles as objects, tools and dependent creatures not as a complete, independent women, in the world of males also investigates that there was not any humanitarian or supportive stance to display women, In the patriarchal world of these writers. Conclusions showed that both of the writers as influential Iranian writers in their cultural-social and traditional structures of their stories gave stereotypical roles to women and passive human-beings, playing secondary roles to satisfy patriarchal needs and requirements, and finally they passively give up in men’s world. Both of the theory and practice of the author were fully satisfied.