چکیده:
بیان مسئله: موسیقی در طول تاریخ همواره مورد توجه ایرانیان بوده و در تمام دورةهای مختلف پادشاهی ایران جایگاه خود را به طور رسمی در میان حاکمان حفظ کرده است. با رویکار آمدن دودمان قاجار و تجربه نزدیک شدن ایران به غرب، تغییرات چشمگیری در زمینههای هنری بهخصوص موسیقی و نگارگری پدید آمد. اما تأثیر این تحولات بر فعالیت زنان خنیاگر با ابهاماتی روبهرو است. بر همین اساس پرسش اصلی این پژوهش چیستی جایگاه اجتماعی زنان خنیاگر این دورة در میان نگارهها و منابع مکتوب و سفرنامهها و همچنین و چگونگی پوشش آنان به عنوان زنان خنیاگر است. همچنین چیستی ابزار آلات خنیاگری و سازهای مورد استفاده آنها از پرسشهای دیگری است که به آن پاسخ داده میشود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر رویکرد کیفی است که براساس دادههای کتابخانهای و تحلیل محتوی بصری با بهرهگیری از دانش نشانهشناسی یافتههای آن تحلیل و تبیین میشود. براساس یافتههای این پژوهش همانگونه که مرتبه اهالی موسیقی در دورههای مختلف حکومتهای ایرانی لغزان و نامطمئن بوده در دوره قاجار نیز این نگرانی پا برجا بوده و این مسئله برای زنان خنیاگر دشوارتر و بسته به نوع کار، نوازنده، رقصنده یا خواننده و مانند آن، نیز متفاوت بوده است.
Problem Statement: Music has always been a significant aspect of Iranian culture
throughout history and has maintained its official status among rulers in various eras of
Iranian monarchy. However, with the advent of the Qajar dynasty and Iran's increasing
proximity to the West, significant changes occurred in this tradition. Nevertheless, the
impact of these changes on the activities of female musicians remains ambiguous.
Therefore, the main question of this research is to explore the social status of Qajar-era
female musicians based on an analysis of paintings, written sources, travelogues, and
their attire as female musicians. Additionally, the research investigates the nature of the
musical instruments and tools used by these women, addressing other related questions.
Objective: This research aims to understand the position of female musicians during the
Qajar period and increase awareness of their status, shedding light on this aspect of
Iranian culture.
Research Method: This study follows a qualitative approach in terms of fundamental
objectives. It relies on library-based data and visual content analysis, incorporating the
knowledge of semiotics. The findings of this research reveal that, similar to the
uncertainty faced by musicians in different periods of Iranian history, concerns persisted
during the Qajar era. The level of difficulty and variations in the status of female
musicians, whether they were instrumentalists, dancers, or singers, were influenced by
various factors. Consequently, female musicians in the Qajar era did not typically enjoy
a favorable position. However, some paintings from this period depict them on palace
walls and interiors. In summary, the profession of female musicians, both in
instrumental and dance roles, was not easily accessible for every Iranian woman. As
mentioned earlier, musical training was primarily available to those born into musical
families or serving as concubines in the court.