چکیده:
این جستار با رویکرد روانشناسی یونگی و از منظر نظریات کلاریسا پینکولا استس به بررسی رویاهای سه داستان کوتاه سیمین دانشور پرداخته است. خواب و همواره مایة شگفتی انسان بوده و بشر از دورترین ایام با بهت و حیرت به تصاویر پر رمزوراز رویاها نگریسته و در پی درک معنای آنها برآمده است. رویاها علاوه بر اینکه الهامبخش بسیاری از اختراعات علمی بودهاند، بازتاب خود را در آفریدههای هنری نیز یافتهاند. ادبیات بهمثابه آیینة تمامنمای زندگی بشر با تمام طیف سایهروشنهای آن نیز بیشترین بهره را از تصاویر رویاها برده و از خواب و رویا به عنوان یکی از مهمترین شگردهای پیشبرد داستان و نمایش ذهنیات شخصیتها سود جسته است. در ادبیات معاصر فارسی، سیمین دانشور از نویسندگانی است که به وفور از این شیوه استفاده کرده و انواع رویاها را در داستانهایش گنجانده است. از سوی دیگر، روانشناسی نوین و خصوصا مکتب روانشناسی یونگی با تاکید فراوانش بر اهمیت رویاها ، پیوند محکمی با حوزة نقد آثار ادبی و خواب و رویاهای آنها یافته است. این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی و با تکیه بر آرای کلاریسا پینکولا استس، روانکاو پسایونگی، کوشیده است رمز رویاهای سه داستان کوتاه دانشور-«مرز و نقاب»، «از پرندههای مهاجر بپرس»، و «ساواکی»- را بگشاید و اهمیت آنها در خط کلی داستان و تحول شخصیتها را نشان دهد. در پایان روشن میشود که این رویاها بخش ناگسستنی داستان هستند و سرنخهای مهمی درمورد چگونگی سیر حوادث داستان به دست میدهند.
In this essay, dreams of three short stories by Simin Daneshvar have been discussed with the approach of Jungian psychology and views of Clarissa Pinkola Estes, the post-Jungian psychoanalyst. Dreams have always been a source of wonder for human beings. Since the most ancient times, man has looked at the strange and mysterious images of dreams with awe and astonishment, and has pondered about their meanings. In addition to inspiring many scientific inventions, dreams have found their reflections in artistic creations. Literature, as a major mirror of human life has benefited the most from the images of dreams and has used them as one of the most important ways to advance the story line and show the mentalities of the characters. In contemporary Persian literature, Simin Daneshvar is one of the writers who used this method abundantly and included all kinds of dreams in her stories. This article has examined the dreams of three Daneshvar short stories: “Border and Mask”, “Ask the Migratory Birds”, and “Savaki”-and has tried to unlock the meaning of their symbols and show their importance in the overall story line on the basis of Estes views. In the end, it becomes clear that all these dreams are integral parts of the above stories and give important clues about how and why the events unfold, so that none of these storis can be imagined without their dreams.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با روش توصـیفی تحلیلـی و بـا تکیـه بـر آرای کلاریسـا پینکـولا اسـتس ، روانکـاو پسـایونگی ، کوشیده است رمز رؤیاهای سه داستان کوتاه دانشور-«مـرز و نقـاب »، «از پرنـده هـای مهـاجر بپرس »، و «ساواکی »- را بگشاید و اهمیت آنها در خط کلی داسـتان و تحـول شخصـیت هـا را نشان دهد.
از بین مقالات مرتبط با پسایونگی ها، در سه مقاله آرای استس نیز آمده : «سفر قهرمانی مؤنت در رمان عادت می کنیم زویا پیرزاد بر اساس نظریۀ مورین مورداک » (١٣٩٧) مریم اسمعلی پـور که در چکیده به «پیوند» سفر قهرمانی شخصـیت زن اصـلی داسـتان بـا الگـوی ایـن روانکـاو پسایونگی اشاره داشته و ضمن بررسی فراز و نشیب زندگی زن قهرمان داستان ، تا حدودی نیز به آرای استس پرداخته و برخی شباهت های آنها را نشـان داده اسـت ، «تحلیـل ابعـاد مختلـف کهن الگوی آنیموس در افسانه های ایرانی با تکیه بر کتـاب فرهنـگ افسـانه هـای مـردم ایـران » (١٣٩٧) مریم اسمعلی پور که با اتکاء به آرای پسایونگی های مختلـف از جملـه اسـتس نوشـته شده است ، و «تحلیل برخی از افسانه های ایرانـی بـر اسـاس الگـوی پـرورش زنـدگی خـلاق کلاریسا پینکولا استس » (١٣٩٦) مریم اسـمعلی پـور، محمـد جعفـر یـاحقی ، فـرزاد قـائمی و شاهدخت طوماری که به بررسی چند افسانۀ ایرانی از زاویۀ کنش و رفتار زن قهرمـان داسـتان طبق الگوهـای مطـرح شـده توسـط اسـتس اختصـاص دارد.