چکیده:
در این مقاله، با بهرهگیری از مفهوم «ضدمنظر» از پرامود کی. نایار به خوانش رمان فو اثر جی. ام. کوتسی پرداختهایم. نایار اصطلاح «ضدمنظر» را برای اشاره به آن بخش از واقعیت به کار میبرد که، به دلیل ایجاد حفره یا وقفه در جریان منظرسازیِ رسانهای، به شیوهای نظاممند، و با شگردهای ویژه، از محتوای رسانههای «جریان اصلی» حذف میشوند. کوتسی در این رمان، که در واقع بازنویسی رابینسون کروزو شاهکار دانیل دفو است، با استفاده از زبان و روایت خودآگاه، جابجا کردن زاویۀ دید راوی و بهرهگیری از روایت چندپاره و دایرهوار، اسطورۀ رابینسون را، که حاصل منظرسازی داستانی دفو است، با ضدمنظرهایی در هم میآمیزد که خود پیآمد گفتمان استعماری و اخلاق کار پروتستانیاند. او داستان قهرمانمحور رابینسون را، این بار از دیدگاه زن اروپایی و مرد غیراروپایی بازنویسی کرده تا پیوند رمان دانیل دفو با گفتمان استعماری اروپای سدۀ هجدهم و همچنین پیوند تنگاتنگ میان مردسالاری اروپایی و امپریالیسم را نشان دهد. نتیجه نشان میدهد که کوتسی با واسازی شگردهای واقعگرایانه و مفروضات مطلقانگارانۀ سنتِ رئالیسم، و نیز افشای ناکارآمدی زبان و روایت استعمارگر در بازنمایی تجربۀ استعمارشدگان، بر ظرفیت رمان پسامدرن به مثابۀ سازوکار بازنمایی ضدمنظر تأکید کرده است.
The present paper aims to study John Maxwell Coetzee’s novel Foe in the light of Pramod K. Nayar’s concept of “anti-spectacle.” Nayar employs the term anti-spectacle to refer to those segments of reality that are systematically and silently omitted from the content of the mainstream media representations due to the gap they create or the rupture they cause in the dominant official spectacle-making currents. In Foe, which is a rewriting of Daniel Defoe’s Robinson Crusoe, Coetzee changes the narrative point of view and employs a circular multifaceted narration to intermingle the Robinson myth, which is the product of narrative spectacle-making, with anti-spectacles that are themselves the offspring of imperial and colonial discourses as well as of the ethics of Protestantism. He re-narrates the protagonist-oriented myth of Robinson from the perspective of European woman and non-European man, as two subaltern groups, to demonstrate the links between Daniel Defoe’s novel and the colonial discourse of the eighteenth-century Europe as well as the interrelatedness of European patriarchy and imperialism. The results show that, in his Foe, Coetzee deconstructs the conventions of Realism and realistic novel in an attempt to emphasize the inability of the colonial language in representing the experience of the other as well as to demonstrate the capacity of the postmodernist novel as a site for anti-spectacle.