چکیده:
اثربخشی در پاسخگویی به شبهات، نیازمند کاربست مؤلفههای گوناگون رفتاری، روشی و شناختی است. در سپهر مؤلفههای شناختی، دو عنصر عقل و نقل، نقش آفرین هستند. بهره از عقل در دو حوزه رویکردها و گزینش مواد اولیه پاسخها قابل ارزیابی است. امام صادق% به عنوان یکی از هدایتگران توحیدی بشر با شناخت دقیق مغالطات و گرههای ذهنی شبههگران و حیرتزدگان، پاسخهای متناسب با آنها را فراهم میآورد. این مغالطات گاهی در اَشکال غیر منطقی رخ مینمود و با روش نادرست استدلال بیان میشد. گاهی نیز از یک پیش فرض نادرست بر میآمد. در پارهای موارد نیز با گسست یکی از مواد استدلال همراه بود. پاسخگویی به هر یک از این موارد، نیازمند کاربست مؤلفهها و روشیهایی است که به خوبی در پاسخهای امام ششم% هویدا هستند. مهمترین این روشها در هفت رده قابل افراز است: شناخت خاستگاهها و انگیزهها، کشف انواع مغالطات موجود در گزارههای حاوی شبهه، نفی حصرگرایی شناختی، بهره از گونههای برهان، محسوس سازی معقولات، آگاهی دادن به لوازم شبهه، و بهرهگیری از دانشهای تجربی.
Effectiveness in responding to suspicions requires the use of various behavioral, methodological, and cognitive components. In the sphere of cognitive components, the two elements of intellect and narration play a role. The use of reason can be evaluated in two areas: approaches and selection of raw materials for answers. Imam Sadegh (AS) by providing accurate knowledge of the fallacies and mental nodes of the skeptics and bewildered, provides appropriate answers to them. These fallacies sometimes occurred in irrational forms and were expressed in the wrong way of reasoning. Sometimes it came from a false premise. In some cases, it was accompanied by the rupture of one of the arguments in the images. Answering each of these cases requires the use of components and methods that are well evident in the answers of the sixth Imam (AS). The most important of these methods can be divided into seven categories: recognizing the origins and motives, discovering the types of fallacies in doubtful propositions, denying cognitive exclusivism, benefiting from types of argument, sensitizing the senses, informing the tools of doubt, and using empirical knowledge.