چکیده:
در پژوهش حاضر سعیشده که با بهرهگیری از روش تحقیق تاریخی، نقش روشنفکران در تکوین ناسیونالیسم و فرماسیون شبه مدرن در ایران مورد واکاوی و تحلیل قرار داده شود. در این بررسی، از مفهوم «ناسیونالیسم بی جا ساز»،که در آراء روشنفکران نسل اول ظهور یافت، و در سالهای اخیر توسط ضیاء ابراهیمی فرمولبندی گردیده، بعنوان چارچوب نظری بحث استفاده شده است. در قالب این مفهوم، بیجاسازی را نه آن طور که در مطالعات جغرافیایی مطرح میشود، بلکه به عنوان عملی که در ذهن انجام میپذیرد، در نظر میگیریم؛ عملی که ملت ایران را از واقعیت تجربیاش در مقام جامعهای با اکثریت مسلمان در «شرق»(شرق به عنوان یک ساحت فکری در بستر تاریخ)، جاکن میکند وآن را دچار نوعی تزلزل هویتی شبهمدرن میسازد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که به طور کلی، جریان روشنفکری در ایران، اولاً زاییده تجربه تاریخی و فلسفی خاصی که در غرب منجر به پیدایش کاست روشنفکری گردید، نبود و اساساً آن تجربه نیز در ایران غیر قابل تحقق مینمود؛ و ثانیا به دلیل نگرش سطحی و تقلیدی به فلسفه و تمدن غرب و عدم آشنایی دقیق با لوازم تحقق این اُبژه، ناقص متولد شد و هیچگاه نتوانست پا را از تقلیدات ظاهری فراتر گذارد. این روشنفکران همواره دین اسلام و هویت اسلامی و فرهنگ بومی را عامل عقب ماندگی ایران دانسته و با پرداختن به ایران پیشااسلامی در صدد زدودن اسلام و بازگشت به شکوه ایران باستان بودهاند. اما علیرغم همه شعارهای میهنپرستانهای که سر میدهند، کارنامه قابلدفاعی در قبال «ایران» نداشته و عاملان موثر وابستگی و شکست و قرارگرفتن ایران در چرخ دندههای استعمار و امپریالیسم بودهاند.
In the current research, an attempt has been made to analyze the role of intellectuals in the development of nationalism and pseudo-modern formation in Iran by using the historical research method. In this review, the concept of "misplaced nationalism", which appeared in the opinions of the first generation intellectuals, and was formulated by Zia Ebrahimi in recent years, has been used as the theoretical framework of the discussion. In the form of this concept, we consider displacement not as it is proposed in geographical studies, but as an action that is carried out in the mind; An act that removes the Iranian nation from its empirical reality as a society with a Muslim majority in the "East" (the East as an intellectual field in the context of history), and makes it suffer a kind of quasi-modern identity wavering. The findings of the research show that, in general, the intellectual current in Iran was not the product of a specific historical and philosophical experience that led to the emergence of an intellectual caste in the West, and basically that experience was also unrealizable in Iran; And secondly, due to a superficial and imitative attitude towards Western philosophy and civilization and lack of detailed knowledge of the tools to realize this object, it was born incomplete and could never go beyond superficial imitations. These intellectuals have always considered the religion of Islam, Islamic identity, and native culture as the cause of Iran's backwardness.