چکیده:
تحولات شگرف دهههای اخیر و انقلاب مستمر و روبه افزایش فناورانه، جهان را بیش از هر زمان دیگر به شبکهای از تعاملات فراملی و با ماهیتی پویا و متعامل با هم تبدیل کرده است؛ خصلتی که با قدرتی باورنکردنی به سوی یکدستسازی، همگونسازی و ادغامگرایی به پیش میرود و فرهنگی جهانی و غربی را بازتولید میکند. از سوی دیگر، جوامع اسلامی نیز به واسطه تماس مستقیم و منفعلانه با امواج قدرتمند جهانیشدن و متاثر آن دچار بحرانهای مختلفی من جمله بحران هویت، بحران مشروعیت، تضاد طبقاتی و بحرانهای فرهنگی شده است. با این حال، تمامی این ایدئولوژیها در ارائه پاسخی کارآمد و مورد پذیرش و اجماع نسبت به پیامدهای بحرانهای متعاقب جهانیشدن توفیقی به دست نیاوردند؛ مردمسالاری دینی به عنوان الگوی برخاسته از انقلاب اسلامی ایران علی رغم عمر کوتاه خود، به واسطه اتصال به سنت دیرینه اندیشگی خردگرای دینی، میتواند بدیل کارآمدی برای عبور از بحرانهای مذکور باشد که البته از قابلیت انعطافپذیری، ترمیمپذیری و بومیسازی نسبت به مختصات دیگر جوامع اسلامی نیز برخوردار است.یافتههای این پژوهش حکایت از آن دارد که در مقابل این قسم از ترتیبات همگونساز و ادغامگرایانه جهانیشدن، الگوی مردمسالاری دینی به عنوان الگویی دینبنیاد و مطابق با نظام هنجاری جوامع اسلامی الگویی از ظرفیتهای بالایی برای صیانت از ارزشهای بومی و اسلامی این جوامع برخوردار بوده و میتواند جهان اسلام را از خطر بحرانهای هویتی ناشی از جهانیشدن حفظ نماید و یا اثرات مخرب آن را به حداقل برساند.
The dramatic developments of recent decades and the ever-increasing technological revolution, have made the world more than ever a network of transnational interactions with a dynamic and interactive nature, the waves of which have permeated all aspects of human individual and social life. A trait that moves with unbelievable power towards homogenization, assimilation, and integration, and reproduces a global and Western culture. On the other hand, Islamic societies have experienced various crises such as identity crisis, legitimacy crisis, class conflict and cultural crisis due to direct and passive contact with the powerful waves of globalization. However, not all of these ideologies have succeeded in providing an effective and acceptable response and consensus to the consequences of the post-globalization crises; Religious democracy as a model of the Islamic Revolution of Iran, despite its short life, due to its connection to the long-standing tradition of religious rationalism, can be an effective alternative to overcome these crises, of course, also enjoys flexibility, repairability and localization to other aspects of Islamic societies.The findings of this study indicate that in contrast to this kind of homogenizing and integrative arrangements of globalization, the model of religious democracy as a religious model and in accordance with the normative system of Islamic societies, a model with high capacities to protect indigenous and Islamic values of these societies.