چکیده:
پیشینه تاریخی وقف را میتوان تا دوران بسیار کهن رسانید. در زمانی که انسان آغاز به نیایش و پرستش کرد گاه با تخصیص شیئی کوچک به عنوان هدیه و یا نذر به معبود خویش قدمی در راه شکلگیری وقف برداشت. بعدها با شکلگیری ادیان بزرگ، وقف صورتی جدیتر و کاربردیتر پیدا کرد. به طوری که به نهادی مستقل تبدیل شد و ساختار و سازمانی متشکل یافت و حکومتها نیز کم و بیش سعی در نظارت و کنترل آن نمودند، چرا که به درستی دریافتند این نهاد قدرتمند که ریشه در باورها و اعتقادات مردم داشت به خوبی میتوانست تاثیرات عمیق و پایداری بر جامعه بگذارد. جدای از تفاوت در باورهای دینی و مذهبی - از چند خدایی تا وحدانیت[- که در هر یک بنابر شرایط آن آئین، نذر و وقف تحقق یافته است، حتی در درون جامعه اسلامی نیز با تنوع موقوفات روبرو هستیم. از ساخت و نگهداری مهمترین مرکز تجمع مسلمانان یعنی مسجد گرفته تا دستگیری از یتیمان و بیخانمانان و حتی رسیدگی به حیوانات از محل وقف ، نشان از آن دارد که وقف توانایی و کارآمدی بسیاری در شناخت ضرورتها و نیازهای جامعه داشته است. از این روی آسیب شناسی وقف در دوران معاصر میتواند جهت دهی و برنامه ریزی برای کاربردی تر کردن وقف عملیتر نماید. تردیدی نیست که رویکرد اصلی وقف جنبه دینی دارد اما این که در هر دوره تاریخی وقف تا چه میزان موفق به شناسایی اولویتها و نیازهای روزمرۀ جامعه بوده است و چگونه از تواناییهای خود برای بهبود وضعیت جامعه استفاده نموده است، به طور قطع یکسان نیست. بیشک چگونگی نیاز سنجی وقف و راهکارهای آن در جامعه، از موارد مهمی است که میتواند تداوم وقف و روزآمد شدن آن را به همراه داشته باشد که خود راهی برای حفظ ارزشهای اسلامی است. فرضیه ارائه شده آنست که پیشرفت تمدن نوین و تغییرات ناشی از آن سریعتر از باورهای حاکم بر اندیشه واقفان دستخوش تغییر شده است و از این روی وقف نتوانسته است به طور کامل نیازهای جامعه جدید اسلامی را شناسایی و خود را با آن هماهنگ سازد. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع و اسناد انجام پذیرفته است.
The history of waqf can be traced back to ancient times. At the time when man started
praying and worshiping, sometimes by allocating a small object as a gift or a vow
to his god, he took a step towards the formation of waqf. Later, with the formation of
great religions, waqf found a more serious and practical form ; so that it turned into
an independent institution and found a structure and organization, and the governments
more or less tried to monitor and control it ; because they correctly understood
that this powerful institution, which had its roots in people’s beliefs, could well have
deep and lasting effects on the society. Apart from the difference in religious beliefs -
from polytheism to monotheism - in each of which vows and endowments have been
realized according to the conditions of that religion, even within the Islamic society
we are faced with a variety of waqf. From the construction and maintenance of the
most important gathering center of Muslims, i.e. the mosque, to the arrest of orphans
and the homeless, and even taking care of animals from the waqf place, it shows that
waqf had a lot of ability and efficiency in understanding the necessities and needs
of the society . Therefore, pathology of waqf in the contemporary era can guide and
plan to make waqf more practical. There is no doubt that the main approach of waqf
has a religious aspect, but to what extent has waqf succeeded in identifying the
priorities and daily needs of the society in each historical period and how waqf has
used its abilities to improve the condition of the society is definitely not the same.
Undoubtedly, how to assess the need for waqf and its solutions in the society is one
of the important things that can lead to the continuation of waqf and its modernization,
which is a way to preserve Islamic values. The presented hypothesis is that the
progress of the new civilization and the changes resulting from it have undergone
changes faster than the prevailing beliefs of the Waqifs, and for this reason, the Waqf
has not been able to fully identify the needs of the new Islamic society and align itself
with it. This research has been carried out by descriptive-analytical method and by
referring to sources and documents