چکیده:
زمینه: مولوی در غزلها و ترجیعات خود، ارتباطی ژرف با مخاطبان برقرار کرده و رویکردهای تعلیمیاش را برای آنها شرح داده است. پیوند میان خالق اثر، متن خلقشده و شنونده در این شعرها برجسته به نظر میرسد. در دوران معاصر، نظریهپردازان بسیاری به ارتباط میان این مولفهها پرداختهاند که از این بین، رومن یاکوبسن و نظریۀ ارتباط کلامی او از اعتبار بیشتری برخوردار است. بررسی آموزههای تعلیمی مولوی و چگونگی بازنمایی آن بر اساس مبانی نظریۀ مذکور با عنایت به نقشهای ترغیبی، عاطفی و ادبی، هدف و مسالۀ اصلی پژوهش حاضر است. این تحقیق با تکیه بر منابع کتابخانهای و روش توصیفی-تحلیلی تدوین شده است. نتیجهگیری: نقش ترغیبی زبان در غزلیات و ترجیعات برای سوق دادن مخاطب به انجام بایستههای اخلاقی و پرهیز از کاستیهای منشی بوده است. نقش عاطفی، بیانگر چیرگی من اجتماعی مولوی بر من فردی اوست. این مقوله باعث شده است استفاده از واژگانی با بار معنایی اندوهآور در شعرها افزایش یابد. نقش ادبی، مبیّن قدرت تصویرگری مولوی برای محسوس جلوه دادن تضادها و تقابلهای اخلاقی موجود در جامعه است. در مجموع، غزلیات و ترجیعات، بستری برای بازنمایی آموزههای اخلاقی متنوعی چون: «خدامحوری، توکل به حق تعالی، پرهیز از عادات بد، گرایش به عادات نیکو، خودمراقبتی، نفسستیزی، تبیین عظمت باری تعالی، ضعف انسان در برابر قدرت خداوند، دشوار بودن عشق در آغاز راه، سودمندی عشقورزیدن پس از تابآوردن سختیهای آن، بدل شدن سالک از فردی منفعل به انسانی کامل در اثر بهرهمندی از توجهات الهی، عشق عامل عزت بخشیدن به انسان، اظهار بندگی در برابر خداوند» شده است.
Background
In his preferences, Mowlana has established a profound connection with the audience and describes his educational approaches to them. The link between the creator of the work, the text created and the listener in these poems seems prominent. In contemporary times, many theorists have discussed the connection between these components, of which Roman Jakobson and his theory of verbal communication are more valid. Investigating the teachings of Mowlana's teaching and how it is represented based on the foundations of these theory is the main purpose and issue of the present study with the basics of the theory. This research is based on library resources and descriptive-analytical method.
Conclusion
The role of the language of language has been to lead the audience to carry out moral necessities and to avoid mental deficiencies. The emotional role reflects Mowlana's social domination over his individual. The poet has used sounds such as "Ajab" to represent his personal emotions. The literary role is the power of Mowlana's illustrations to tangible the manifestation of moral conflicts and conflicts in society. Overall, Mowlana's preferences for representing a variety of ethical teachings such as: "God's centrality, trust in transcendence, avoiding bad habits, tendency to good habits, self -care, self -sacrifice, explanation of the greatness of transcendence, human weakness against God's power Being love at the beginning of the road, the usefulness of love after enduring its hardships, turning see the seeker from a passive person to a perfect human being because of the benefit of divine attention, love has become the factor of dignity to man, expressing servitude to God.