چکیده:
گروه داعش که از تندروترین گروهای سلفی محسوب میشود در چند سال اخیر تحت عناوین مختلف مثل دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و یا مرکز خلافت اسلامی یا همان دولت اسلامی خود را بهعنوان یک دولت به جهانیان معرفی کرده و ابوبکر البغدادی را بهعنوان خلیفه تمام مسلمین جهان بهعنوان رهبر خود منتخب نموده و از تمامی مسلمانان خواستهاند که با وی بیعت نمایند. با تصرف موصل در سال 2013 و حمله به عراق و تصرف تقریبا نیمی از خاک عراق، داعش قدرت جنگاوری خود را به رخ جهانیان کشید که البته با مقابله به مثلی که توسط ایران و چند کشور غربی و مرجعیت شیعه عراق با آنان شد، تقریبا بعد از مدتی متوقف شدند. اما با این اوصاف داعش با انواع تبلیغات سعی در جذب نیرو از تمامی نقاط جهان در میان جوانان مسلمان نمود و ما شاهد یارگیری داعش از اغلب ممالک اسلامی و غیر اسلامی بودهایم. در این میان منطقه کردستانات اعم از اکراد شمال عراق و غرب ایران آماج تبلیغات رسانهای داعش برای جذب جوانان کرد بوده است که به نظر میرسد تا حدودی در جذب نیرو بهخصوص در کردستان عراق موفق بوده اما در میان کردهای ایران نتوانسته بهطور جدی نفوذ پیدا کند یا موفق به جذب نیرو شود؛ هر چند ما منکر گرایش تعدادی از این جوانان در منطقه اورامانات به داعش نیستیم که البته دلایل این گرایشات با توجه به نظرسنجیای که از مردم منطقه صورت گرفته تا حدودی برای ما روشن شده و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
The ISIS, which is considered one of the most radical Salafi groups, has introduced itself to the world as a government in the last few years under various titles such as the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIS) or the Islamic Caliphate Center, or the Islamic State, and Abu Bakr al-Baghdadi as the caliph of all Muslims in the world. They have chosen their leader and asked all Muslims to pledge allegiance to him by capturing Mosul in 2013 and attacking Iraq and capturing almost half of the territory of Iraq. Iraqi Shia joined them and they stopped almost after a while, but despite this, ISIS tried to recruit young Muslims from all over the world with all kinds of propaganda. And we have witnessed the recruitment of ISIS from most of the Islamic and non-Islamic countries, in the meantime, the Kurdistan region, including the Kurdistan region of northern Iraq and western Iran, has been the target of ISIS's media propaganda to attract Kurdish youth, which seems to have helped to some extent in recruiting troops, especially in Iraqi Kurdistan. It has been successful, but it has not been able to gain serious influence or recruit troops among the Kurds of Iran, although we do not deny the tendency of some of these young people in the Oramanat region to join ISIS, of course, the reasons for these tendencies can be determined according to the survey conducted among the people of the region. It has become clear for us to some extent and we will continue to deal with it.
خلاصه ماشینی:
بيان مسئله با توجه به شکل گيري جريان هاي سلفي و افراطي در منطقه وهمچنين زايش گروهک داعش از ميان اين جريان که در حال حاضر به عنوان راديکال ترين گروه سلفيسم در منطقه ميباشد و ايجاد مرکز خلافت در شهر موصل و انگيزه و تبليغات اين گروه براي کشورگشايي و جذب نيرو از تمام نقاط جهان لازم ديدم ميزان محبوبيت و نفوذ عقيدتي-سياسي اين گروه را در ميان جامعه اهل سنت غرب کشور و در منطقه اي خاص به اسم اورامانات واقع در استان کرمانشاه مورد سنجش و ارزيابي قرار بدهم .
مردمان اين خطه به خاطر عشق و علاقه به اسلام و ميهن اسلامي هميشه مدافعين قابل اعتمادي براي دفاع از مرزهاي کشور بوده اند، امروزه در اورامانات داراي جمعيت فعال ، تحصيل کرده ، کنجکاو و باهوشي هستيم که متاسفانه به دليل عدم زيرساخت هاي مناسب در منطقه آن طور که بايد و شايد از اين همه ظرفيت استفاده به عمل نميآيد و به دليل بيکاري فراواني که در منطقه شاهد آن هستيم متاسفانه اکثر انرژي جوانان به هدر رفته يا اينکه گروهي فرصت طلب با عناوين مختلف تحت عنوان قوميت و مذهب در پي جذب اين جوانان و تحريک آنان عليه حاکميت ميباشند.
بديهي است در اين موقعيت حساس و استثنايي که جهان اسلام دچار هرج ومرج و اختلافات مذهبي شده است و به طور جدي و گسترده خطر گروه هاي افراطي و تندرو را در اطراف کشورمان از افغانستان گرفته تا عراق و سوريه و يمن و بحرين و ساير بلاد اسلامي شاهد هستيم ؛ بايد بيش از پيش هوشيار بوده و با حفظ وحدت و ارائه الگوي مناسب از زندگي مسالمت آميز و همراه با تعامل متقابل سد نفوذي در برابر نفوذ داعش در کشور ايجاد نماييم .