چکیده:
بیان مسیله:
مفهوم تصویر انسان در پوسترهای فراواقع گرای ایران و شناخت نگرش طراحان آن از منظر ایده پردازی، ساختار این پژوهش را با فرض خلق تصاویری جدید از انسان، به مثابه راه ارتباطی نوین با مخاطب بنا نهاده است.
هدف پژوهش:
هدف از این پژوهش مطالعه تصویر انسان در پوسترهای فراواقع گرای ایرانی و تفسیر شاخص های بیان در ایده پردازی آنهاست.
روش پژوهش:
به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی در جهت تحلیل جامعه آماری این پژوهش، شاخص های ایده پردازی آن دسته از پوسترهای فراواقع گرای ایرانی را که بر مبنای تصویر انسان خلق شده و اکثر نمونه های برجسته آن در محدوده زمانی 1368 تا 1398 به چاپ رسیده اند، از حیث ساختاری و محتوایی بررسی می کند.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشانگر آن است که استفاده از تصویر انسان با شیوه فراواقع گرایانه از دوران باستان مورد توجه هنرمندان ایرانی بوده است. به همین دلیل تاثیرات این نگرش در چگونگی بیان بصری نوین در پوسترهای فراواقع گرای ایران را می توان برگرفته از این نوع دیدگاه هنرمندان ایرانی دانست. پوسترهایی که اغلب با تکنیک های متنوع تصویرسازی شده و به شیوه ای رویایی و در ترکیبی نوآورانه با عوامل بصری پدید آمده اند. از این رو درک آنها برای مخاطب به دلیل مفهوم گرابودن، تابع تاثیرگذاری آنها بر احساسات درونی او بوده و از جذابیت بصری بالایی برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
ir این مقاله برگرفته از پایاننامۀ کارشناسی ارشد «مهسا هوشیار خوشدل» با عنوان «مطالعه تطبیقی تصویر انسان در پوسترهای اجتماعی سورئال و پست مدرن در فرانسه و ایران» است که به راهنمایی دکتر «میترا معنوی راد و سید محمد فدوی» در سال 1400 در دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا تهران به انجام رسیده است.
چکیده بیان مسئله: مفهوم تصویر انسان در پوسترهای فراواقعگرای ایران و شناخت نگرش طراحان آن از منظر ایدهپردازی، ساختار پژوهش حاضر را با فرض خلق تصاویری جدید از انسان، به مثابة راه ارتباطی نوین با مخاطب بنا نهاده است.
پیشینة پژوهش با توجه به فقدان پژوهشهای منسجم در ارتباط با موضوع این پژوهش، تلاش شده تا با مطالعه و مداقه در پیشینههای مرتبط با موضوع، ارکان تجزیه و تحلیل تصویر انسان در پوسترهای مورد مطالعه پایهریزی شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: مقالۀ افشار مهاجر و شهامی (1389) با عنوان «تأثیر پوسترسازی سوئیس بر طراحی پوستر معاصر ایران» که جهت بررسی جنسیت انسان در پوسترهای ایران و معرفی هنرمندان آن در پژوهش حاضر مورد مطالعه قرار گرفته است.
عسکری (1395) در پایاننامة کارشناسی ارشد خود با عنوان «انساننگاری در پوسترهای ایرانی» به مطالعة انسان در پوسترهای ایرانی پرداخته که در جمعبندی بخش جنسیت در پوستر ایران مورد استفاده قرار گرفته است.
گاردنر (1393) در کتاب خود با عنوان «هنر در گذر زمان» به طور جامع به تاریخ هنر پرداخته که جهت استفاده از تصویر انسان در آثار بصری، در این پژوهش از آن بهره گرفته شده است.