چکیده:
محبت به معنای دوست داشتن، یکی از نیازهای فطری انسان است که در مراحل مختلف زندگی نقش اساسی ایفا میکند و آدمی را وادار میکند به چیزهایی که با کمالش ملایم است، عشق بورزد. قرآن کریم با بینش توحیدی راهکارهای قابل توجهی را برای تامین این نیاز مهم بیان کرده است که این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی درصدد بیان آنهاست. با مراجعه به آیات قرآن کریم این راهکارها در دو دسته عمده محبت نسبت به خداوند و محبت به دیگران قابل ذکر است. در رابطه با تامین محبت الهی راه کارهایی از قبیل تبعیت و اطاعت کردن از خدا و رسول و اهل بیت، متصف شدن به اوصاف مومنان و دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان خدا و برای محبت به دیگران راه کارهایی مانند ایمان و انجام عمل صالح، برخورد خوب و حسن خلق بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
ازاينرو اموري را که موجب کمال انسان باشد، محبوب؛ و امور ناقض کمال را مبغوض قرار داده است؛ چنانچه در سورة «حجرات» ميفرمايد: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ» (حجرات: 7)؛ و اگر محبت از نيازهاي اساسي انسانها براي رسيدن به سعادت و کمال نبود، هر آينه خداوند ايمان را محبوب ايشان نميساخت و با بيان اين حقيقت، نياز انسان به دوست داشتن کمال و مکروه داشتن کفر و عصيان و نتايج آن را گوشزد نميکرد (ر.
ازاينرو خداوند که هر کمال و هر جمالي متعلق به اوست، شايستهترين موجود براي ابراز محبت است و پس از او اولياء الهي در مرتبه بعد قرار دارند؛ و اگر کسي خدا را دوست دارد بايد اين محبت به اولياء را نيز داشته باشد.
The Gradability of Man’s Ultimate Perfection fromthe Qur'anic Perspective Yunes Hasani / PhD Student of Interpretation (Tafsir) and the Qur’anic Sciences, the IKI Uhasani@mihanmail.
The research results show that, based on the contents of the Qur’anic verses, the gradability of knowledge as the insight dimension; piety and righteous action as the competence dimension; affection, faith and the tendency to good actions and moral virtues as the orientation dimension; and the gradability of mental and spiritual pleasures, fear and hope, assurance and satisfaction in the emotional and passive dimension of man is a proof of the gradability of ultimate perfection.