چکیده:
میراث زوجه هم چون مفهوم ارث درفقه اهل بیت(ع) وبالتبع قانون مدنی ایران ویژگی های خاصی دارد .کمیت میراث مزبور مبتنی برآیات کریمه و لکن کیفیت آن برخواسته از روایات معتبر منقول از ائمه معصوم(ع) نزد پیروان امامیه است. همه مذاهب اسلامی درکمیت میراث زوجه اقوال یکسانی دارند لکن درکیفیت دچار اختلاف اند واین اختلاف ناشی از استناد پیروان مذهب اهل بیت(ع) به روایات ائمه معصوم(ع) در خصوص موضوع است. دربین فقهائ مذهب اهل بیت(ع) نیز تعددانظار دیده می شود. بر اساس قول مشهورایشان تضییقاتی در مصادیق سهم بری زوجه وجود دارد که مورداستناد قانون مدنی پس از شکل گیری نظام حقوقی ایران قرارگرفت.اما قانونگذار ایرانی درسال 1387 بااصلاح ماده 946 قانون مدنی تحولی شگرف در کیفیت میراث زوجه ایجاد نمود که مواجه با مخالفت های جدی از سوی فقهای معاصر گردید. اهمیت تتبع در ضابطه اصولی بکارگیری شده درتطور مزبورموجب خواهدشد تا مبنای آن درسایر مواردقانونی وحقوقی تسری یابد.واکاوی اندیشه های نوظهور اصولیین فقهای معاصر سبب می شود تا در تعلیل تطور میراث زوجه درقانون مدنی ایران توفیقات مضاعفی حاصل گردد. دواندیشه مطرح وجوددارد. یکی اندیشه فهم اجتماعی نصوص ودیگری نظریه تاثیر مقتضیات زمان ومکان که در نهایت نظریه اخیرالذکر دراین تعلیل موثرتر می نماید.
Wife's inheritance, like the concept of inheritance in Imamiyyah jurisprudence and consequently the civil law of Iran, has special characteristics. The quantity of said inheritance is based on the verses of the Crimea, but its quality is based on the authentic traditions of the Imams (a.s.). All Islamic sects have the same sayings regarding the quantity of the wife's inheritance, but they differ in the quality, and this difference is caused by the followers of the Imamiyyah religion referring to the traditions of the infallible imams (pbuh). Among the jurists of the Imamiyyah religion, there are many opinions. According to their famous words, there are some difficulties in the examples of wife's share, which have been cited after the formation of Iran's legal system. In 1387, by amending Article 946 of the Civil Code, the Iranian legislator created a tremendous change in the quality of the wife's inheritance, which faced serious opposition from contemporary jurists. The importance of following the principles used in the above-mentioned development will be necessary to spread its basis in other legal and legal cases. The analysis of the emerging principles of contemporary jurists will lead to additional success in explaining the evolution of the wife's inheritance in the civil law of Iran. There are two ideas. One is the idea of social understanding of texts, and the other is the theory of the impact of the requirements of time and place, which ultimately makes the latter theory more effective in this explanation