چکیده:
فضائل عقلانی و اخلاقی از مهمترین مسائل انسانشناسی معاصر و از مباحث مهم و چالش بر انگیز اخلاق فضیلت میباشد. این مبحث در ترسیم انسان متعالی و استکمال نفس جایگاه ویژهای دارد. امام خمینی فیلسوفی فضیلت مدار و عملگرا است که ویژگیهای متعددی را برای انسان متعالی برمیشمارد. بسیاری از این ویژگیها تحت عنوان فضایل عقلانی و اخلاقی قابلجمعاند. استفاده از مفهوم محوری فطرت در تعریف فضایل از ابتکارات ویژه امام است. بیان اجناس چهارگانه فضایل، اقسام عقلانی و اخلاقی آن، نامتناهی بودن و چگونگی کسب آنها، نقش اعتدال در فضایل و جایگاه فضیلت در اجتماع انسانی از مباحث موردتوجه ایشان است. غلبه تفکر عملگرایانه وی سبب تسری فضایل به حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی است. امام همچون ملاصدرا علم را در راس فضایل عقلانی و عدالت را در راس فضایل اخلاقی مطرح کرده؛ به مراتب بیشمار تحت آن پرداختهاند. تاکید مضاعف امام بر فضایل اخلاقی نسبت به فضایل عقلانی سبب توجه ویژه ایشان به تشکیل مدینه فاضله در راستای فضیلت مندی نوع انسان است. ایشان تهذیب و تزکیه نفس را عامل فضیلت مندی و حجب ظلمانی و نورانی را مانع دستیابی به فضیلت حقیقی و قرب باریتعالی دانسته و بهتبع این بحث، سخن از رذایل بینهایت را مطرح میکنند
Intellectual and moral virtue is one of the most important anthropological debates in the contemporary era. Today, one of the most important ethical and challenging debates in this field is the discussion of virtues. Imam Khomeini is a virtuous and Axia action philosopher who , enumerates many attributes for the transcendent human. Many of these attributes can be summarized as rational and ethical virtues. Using the central concept of nature is to define virtues by the special initiatives of the Imam. Virtue in the human community is one of their topics of interest His dominance of pragmatic thinking extends virtues to political and social issues. Imams like Mulla Sadra have put science at the forefront of rational virtues and justice at the forefront of moral virtues; many have dealt with it under it. The double emphasis of the Imam on the moral virtues over the intellectual virtues is due to his special attention to the formation of the utopia in line with the virtues of the human kind. For this reason, they also speak of infinite delusions, which lead to a defect in human identity and to its collapse on the basis of defects.