چکیده:
مطالعه و بررسی بنیادی یک علم سبب میشود تا بتوان داوری و درک دقیقتری از کاربرد، شیوهی اندیشیدن و چگونگی مطالعه جهان پیرامون داشت. اینکه تحلیلهای اجتماعی مبتنی بر کدام پیشفرضها، مبانی و اصول موضوعه باشد تعیینکنندهی شیوه شناخت، فهم و تحلیل ماهیت رویدادهای اجتماعی، خصوصیات آنها و بدست دادن دریافت ویژهای از آنها خواهد بود. این مقاله در پی واکاوی مبانی هستیشناسانه اجتماعی مکتب فکری نامینالیسم و چگونگی ظهور و بروز آن در علوم اجتماعی است، همچنین میکوشد به نقد این رویکرد هستیشناختی بپردازد. روش تحقیق به کار رفته در این مقاله از نوع تحلیل مبانی است. یافته نشان میدهد هستیشناسی اجتماعی نامینالیستی میتواند منجر به انزوا و کم رنگ شدن امر اجتماعی و فربه شدن گفتمان فردمحور شود. همچنین از طریق بازخوانی جهانهای سه گانه کارل پوپر میتوان این هستیشناسی را نقد کرد.
The fundamental study of science allows for a more accurate judgment and understanding of its application, way of thinking, and how it studies the world. This is very important that social analysis be base on which preconditions, foundations, and principles because it is able to determine the way of recognition, understanding, and analysis of social phenomena and their features. This article tries to investigate the social ontological foundations of nominalism and that what are its implications in social science, also includes the critique of these social ontological foundations. The research method is an analysis of foundations. Findings show nominalist social ontology is able to decline the social matter instead, amplify individualism discourse. Moreover, it possible to critique the social ontology by rethinking Karl Popper’s triple worlds.