چکیده:
هریک از متفکران اجتماعی که در طول تاریخ زیستهاند برای انسجامبخشی به اندیشههای خود، در میان آثارشان، فرد یا جامعه یا تعاملی از هر دو را بهعنوان عصاره و جانمایۀ اندیشههای خود بیان داشتهاند. اقبال با توجه به جامعۀ نامنسجم و پراکندهای که در آن زمان هند پدیدار شده بود و مذاهب و فرق مختلفی که وجود داشت، اختیار و «فردیت» شرقیان را در مقابل استعمار، اضمحلال یافته میدید. بر این اساس بازسازی اندیشه دینی خود را بر پایۀ «فلسفۀ خودی» بنا نهاد تا اختیار مرده و خودآگاهی ناتوان شده در میان شرقیان را از نو بپیراید و در آن روح تازهای بدمد، از سوی دیگر اقبال، جامعه را بهمثابۀ حقیقتی عینی نادیده نمیانگارد و درصدد است تا تعاملی میان «فرد» و «جامعه» برقرار سازد، اما با همۀ این احوال فردیت را مقدم بر جامعه میدانست. برای این پژوهش از روش اسنادی و کتابخانهای سود جستهایم.
Through the history , every social thinker , has centralized his works on a individualism or socialism or an interaction between them to integrate his thoughts . Dispersion and disunion caused by presence of numerous religions and sects in India conduced Iqbal -E- Lahori to find the oriental option and individuality overthrown as a result of colonization . Therefore, he established his thoughts on self - hood philosophy to revive dead authority and weakened self - awareness of the oriental . On the other hand Iqbal does not connive the society at all, but receive that as an undeniable fact and intend to make a significant connection between individual and society although it seems he overall prefer the individuality states to society . Library and documentary methods have been used in this research .Muhammad Iqbal -E- lahori , Socialism , Individualism , authority , Reconstruction of Religious Thought , Islam