چکیده:
قالیچهها، یکی از مهمترین مؤلفههای هویتی و فرهنگی قوم بلوچ و از برجستهترین ساحتهای مستعد مطالعه و واجد بررسی و تحلیل در منظومه انسانشناسی و رویکرد انسانشناسی هنر میباشد. در این میان، معرفی قالیچههای محرابی(جانمازی، سجادهای) ایشان بهعنوان هویت هنری و مصداقهای تصویری از نظام بافندگی و همچنین شناخت و رسیدن به فهم و درک معنای فرهنگی طرحها و نقشهای قالیچهها از منظر و دیدگاه آفریننده این نقوش و ارتباط آنها با مؤلفههایی چون فرهنگ، اساطیر، عقاید و باورها، آداب و رسوم که مقصد و منظور انسانشناسی هنر است، هدف این پژوهش است. چه اینکه محتوای قالیچههای بلوچ در سایه و با تکیه بر درک، اندیشه و باور بافندگان آنها معنا و مفهوم مییابد. بر این مبنا پرسش اصلی این است که قالیچههای محرابی بلوچ از دیدگاه انسانشناسی هنر، دارای چه ویژگیها و شاخصهایی هستند و چگونه میتوان از گذار این دیدگاه و زمینه-های فرهنگی به فهم معنایی و زیبایی نقوش این قالیچهها پیبرد؟ برخی از یافتههای پژوهش چنین است. این قالیچهها در ساحت کارکردشناختی دارای ظرفیت کاربردی، نمادین و تزئینی است. در بُعد معناشناختی، بازنمایی نقوش با شیوه غیر شمایلی(البته بر مبنای ارجاع به گذشته و مصداق بیرونی) صورت گرفته و مفاهیم و نقوشی همچون محراب(دروازه و درگاه بهشت)، درخت زندگی[مقدس](نماد جاودانگی و معاد) و طاووس، بر کیفیت هرچه بیشتر این بُعد، افزوده است. در وجه زیباشناختی نیز، بافنده با بهرهگیری از سبک هندسی(انتزاعی و تجریدی) و آفرینش نقوش انتزاعی و تجریدی با رنگهای گرم، تند و تیره، تشخص و هویتی خاص به فضای قالیچهها بخشیدهاست. این پژوهش از نوع کیفی و بنیادین و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است.
One of the most important identity and cultural assets of the Baluch people, and one of the most well-known areas susceptible to study and analysis in anthropology and the anthropological approach to art, is carpets. Accordingly, presenting their altar rugs as artistic identities and visual examples of the weaving system, as well as recognizing and understanding the cultural significance of rug designs and motifs from the perspective of the creator of these designs and their connection with objects such as culture, myths, beliefs, customs that the anthropology of art refers to, is the purpose of this research. At the same time, the content of the rugs finds meaning and significance based on the understanding, thought and belief of their weavers. Therefore, the main question is: what are the characteristics of Baluch altar rugs from the perspective of the anthropology of art, and how can we understand the meaning and beauty of the designs of these rugs through this perspective and cultural context? Some research findings are as follows: These carpets have a functional, symbolic and decorative capacity in cognitive functional hours. In the semantic dimension, the representations of the motifs are in a non-iconic way (of course, based on references to the past and external examples) and concepts and motifs such as the altar (gate and gate of heaven), the tree of life (symbol of immortality and resurrection) and the peacock, It has added the quality of this dimension as much as possible. In the aesthetic part, the weaver has given a special personality to the space of the rugs, using the geometric (abstract) style and creating abstract patterns with warm and dark colors. This research is of qualitative and basic type and the descriptive-analytical research method and the data collection method is the library.