چکیده:
تطبیق روایات مهدویت بر حضرت مهدی (ع) فرزند امام حسن عسکری که از آن به «مهدویت شخصی» یاد میشود، از جمله باورهای بحثبرانگیز بین مذاهب اسلامی، بهویژه شیعه و اهل سنت نشان داده شده است. برخی از اهل سنت، بهویژه وهابیان، با برجستهکردن جنبه مذهبی آن، تلاش گستردهای در انکار تاریخی مهدویت شخصی و نسبتدادن این انکار، به تمامی اهل سنت و اختصاص عقیده مهدویت شخصی به شیعه و در نتیجه خرافهگرایی شیعه انجام دادهاند. در حالی که اهل سنت، نسبت به جنبه تاریخی مهدویت شخصی، یعنی «ولادت»، و «غیبت» آن حضرت، رویکردهای متفاوت و گاه نزدیک به شیعه امامیه دارند. این مقاله با روش توصیفیتحلیلی و انتقادی میکوشد رویکردهای اهل سنت به جنبه تاریخی مسئله مهدویت شخصی را که مشتمل بر «ولادت» و «غیبت» امام زمان (ع) است، گردآوری و طبقهبندی کند و از این رهگذر رویکرد مخالفان را بر اساس مبانی اهل سنت نقد کند. نتایج بررسیهای انجامشده نشان میدهد «گونهشناسی» رویکردهای اهل سنت در مسئله تاریخی ولادت و غیبت، در چهار دسته «رویکرد موافقان حداقلی»، «رویکرد موافقان حداکثری فرامذهبی و مذهبی»، «رویکرد مخالفان حداقلی» و «رویکرد مخالفان حداکثری» انجام میشود. این گونهشناسی میتواند ضمن ترسیم تصویری جامع از منظومه فکری اهل سنت در این باره، زمینه مناسبی برای تغییر مهدویت شخصی از باور مذهبی و تبدیل آن به باور اسلامی و نقد رویکرد مخالفان جنبه تاریخی مهدویت شخصی بر اساس مبانی اهل سنت و نقد از درون فراهم کند.
The application of the narrations of Mahdism to Imam Mahdi (AS), the son of Imam Hasan Askari, which is referred to as personal Mahdism, is one of the controversial beliefs between Islamic denominations, especially Shia and Sunni. Some of the Sunnis, mainly the Wahhabis, by highlighting its sectarian aspect, have made great efforts in denying personal Mahdism historically, attributing this denial to all Sunnis, assigning the belief of personal Mahdism to Shia, and proving superstition in Shiism. This is despite the fact that the Sunnis have different approaches to the historical aspect of personal Mahdism i.e. the birth and occultation of the Imam, which are sometimes close to Imamiyya's approach. Using a descriptive, analytical, and critical method, this article seeks to collect and classify Sunni approaches to the historical aspect of personal Mahdism including the birth and absence of Imam Mahdi (AS). Then, it criticizes the approach of the opponents based on Sunni principles. The findings show that Sunni approaches to the historical issue of birth and occultation fall into four categories: "the approach of minimum supporters", "the approach of maximum trans-sectarian and sectarian supporters", "the approach of minimum opponents" and "the approach of maximum opponents". This typology, in addition to drawing a comprehensive picture of the Sunni intellectual system, can provide a suitable basis for changing personal Mahdism from a sectarian belief to an Islamic belief and criticize the approach of the opponents of the historical aspect of personal Mahdism based on Sunni principles and internal criticism.