چکیده:
همواره نظریات به عنوان مهمترین ابزار پژوهش، پژوهشگران را یاری می نماید؛ تا با به کارگیری آنها بتوانند پدیده های اجتماعی را مورد توصیف، تبیین و تحلیل قرار دهند. در دهه های اخیر یکی از پرکاربردترین ابزار های مطالعاتی که می توان نام برد، نظریه بازی ها ست. این نظریه به دلیل قابلیت تعمیم بالای آن، تقریباً در همه ی حوزههای علوم انسانی و اجتماعی کاربرد وسیع یافته است و با استفاده از آن بسیاری از پدیده های اجتماعی که در آن کنشگرانی در ارتباط با یکدیگر باشند، توصیف و تحلیل می شوند. کلمه بازی که در میان عامه ی مردم استفاده میشود، دربرگیرنده ی مفاهیمی همچون بازی های ورزش، انواع قمار، شطرنج و شرط بندی است و کمتر در حوزه های سیاسی، اقتصادی، روابط کار و... استفاده می شود. در بازیهای عامیانه ی فوق دو نفر (دو طرف) حضور دارند و هر یک از دو طرفها برای برد تلاش میکند، اما نتیجه ممکن است برد، باخت یا مساوی باشد.آنچه در نظریه ی بازیها به آن بازی اطلاق می شود، عبارت است از: تعاملاتی (روابط متقابل) که در آن بین تصمیم دو طرف (یا بیشتر) وابستگی و ارتباط متقابل وجود داشته باشد.در این پژوهش به دنبال شناسایی معیارهای موثر بر نظریه بازی ها در سازمانها هستیم.
As the most important research tool, theories always help researchers; so that by using them they can describe, explain and analyze social phenomena. In recent decades, one of the most widely used study tools that can be mentioned is game theory. Due to its high generalizability, this theory has been widely used in almost all fields of humanities and social sciences, and many social phenomena in which actors are related to each other are described and analyzed using it. The word game, which is used among the general public, includes concepts such as sports games, types of gambling, chess, and betting, and is less commonly used in political, economic, labor relations, etc. In the above folk games, there are two people (two sides) and each of the two sides tries to win, but the result may be a win, lose or draw. What is referred to as that game in game theory is: Interactions (mutual relations) in which there is dependence and mutual connection between the decisions of two (or more) parties. In this research, we seek to identify the effective criteria for game theory in organizations.
خلاصه ماشینی:
در نظريه بازي که در آن مدل « مطلوبيت انتظاري» مورد استفاده قرار ميگيرد نوعي فردگرايي حاکم است کـه داراي دو جزء است : وجود مجموعه اي از همه گزينه هاي موجود و در دسترس براي بازيگر و ترجيحات بـازيگر در ارتبـاط بـا گزينه هايش .
به هر حال بايد به ياد داشت که تحت هر شرايطي عقلانيت ابزاري به عنوان يک مفروضه اساسي در نظريه بازي وجـود دارد و فرض بر اين است که بازيگران لااقل برخي نتايج را به خاطر پيامدهاي بيشتري که براي آنها وجود دارد بر ديگر نتايج ترجيح ميدهند و متناسب با اين ترجيحات از ميان گزينه هاي خود بهترين انتخاب را انجام ميدهند.
آنچه در نظريه ي بازي ها به آن بازي اطلاق مي شـود، عبـارت اسـت از: تعـاملاتي (روابـط متقابل ) که در آن بين تصميم دو طرف (يا بيشتر) وابستگي و ارتباط متقابل وجود داشـته باشد(بهشـتي، ٢٠٠٩)؛ بـه عبارت ديگر هر گاه مطلوبيت ، سود، درآمد، رفاه و هر آنچه که فرد بازيکن به دنبال آن است ، نه تنها متـأثر از تـلاش و تصميم خود او باشد، بلکه تحت تأثير (مثبت يا منفي) تلاش و تصـميم طـرف ديگـر نيـز باشـد، بـه آن بـازي اطـلاق ميشود.
ويژگي اساسي تصميم گيري در شرايط بازي اين است که هر بـازيکن قبـل از تصـميم گيـري و انتخـاب بايـد واکنش و عکس العمل ديگران را نسبت به انتخاب و تصميم خود مورد تجزيه و تحليل قرار دهد و آن گاه تصميمي که برايش بهترين است را اتخاذ نمايد؛ به ديگر سخن براي او بايد بيشترين سود را با در نظر گرفتن واکنش طرف مقابـل ، داشته باشد.