چکیده:
فرح اصولی از هنرمندان نوگرا در دوران معاصر ایران بوده که از دریچۀ نگارگری پا به عرصۀ هنر معاصر نهاده است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل سه اثر انتقادی از آثار اوست که با اقتباس از سه نقاشی غربی خلق شده و فجایع تاریخ غرب را به دغدغههای امروزی بشر پیوند میدهد. در این راستا با بررسی اسناد تصویری در منابع کتابخانهای و به روش توصیفی-ساختاری، اقتباس در این آثار را مورد توجه قرار داده و محتوای انتقادی آنها را بررسی نمود. نتیجه چنین حاصل شد که کاربست اقتباس از جانب اصولی در این آثار، تلاشی در جهت خلق زبان انتقادی نو با تکنیک نگارگری گذشتگان بوده است. نقاشیهای اصولی در شیوۀ اجرا، با نگارگری مکتب دوم تبریز در دورۀ صفوی، قرابت تکنیکی دارند و تلاش وی بر این بوده تا از این طریق، رابطۀ معناداری ما بین سنت و معاصریت برقرار نماید. از نظر محتوا و مضمون، این آثار کوششی در ایجاد گفتمانی نو در نگارگری سنتی با موضوع هویت زنان بوده و از این منظر، مصداق بارز کارکر د انتقادی هنر است. رویکرد انتقادی جسورانۀ اصولی در ایجاد پرسش از هویت زن در دوران معاصر، همان هدف زیباشناختی در آثار اوست.
Farah Ossouli, as one of the contemporary artists, has adapted of tree Western painting to express her purpose and worldview, which is the status of women in today's society. These western paintings include The 3rd of May 1808 by Francisco Goya, The Freedom of the Guide by Eugene Delacroix and The Intervention of the Sabine Women by Jacques Louis David.This article, in particular, analyzes Ossouli's critical thought in the works of her adaptation. The data is collected through a library and the research method is based on conceptual and structural analysis. The present article explains What changes Ossouli has made in her Adapted miniature painting works for achieving her goal of presenting the intended concepts. As a result, the color and structure of Ossouli 's works are based on the past miniature painting method. The data shows that Ossouli was influenced by the paintings of that era due to her special interest in miniatures and the Safavid era. The status of men and women does not change and only elements are replaced and symbolic visual signs are introduced. But their concepts are critical issues of women's identity in the contemporary era. women's identity is the aesthetic goal in her works.