چکیده:
شکل گیری انقلاب 1357 در ایران دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از جملۀ آنها میتوان به اسلامی و مبتنی بر مذهب تشیع بودن آن اشاره کرد. وجود عنصر دین به عنوان اصلی ترین عنصر انقلاب اسلامی، این انقلاب را از سایر انقلابها متمایز نموده است. پس از آن، در بسیاری از کشورهای اسلامی، نفوذ موفقیتهای انقلاب اسلامی و ایدئولوژی امام خمینی(ره)، با پافشاری موفقیت آمیز بر «اسلام مردمی»، قویاً احساس می شد. آراء و افکار امام خمینی(ره) نقش بسزایی در صدور ارزشهای انقلاب اسلامی به خارج از مرزهای ایران داشته است. مقالۀ حاضر ضمن امعان نظر به تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر جنبشهای اسلامی، به کندوکاو تأثیرگذاری اندیشههای امام خمینی(ره) بر عراق میپردازد. این در حالی است که ترس و هراس غربیان از بازگشت به اسلام رادیکال و آموزههای آن و تأثیر بر جنبشهای اسلامی، توجه به انقلاب اسلامی ایران را مهمتر مینماید.
The formation of the 1979 revolution in Iran has unique features, such as being Islamic and based on the Shiite religion. The existence of the element of religion as the main element of the Islamic Revolution has distinguished this revolution from other revolutions. After that, in many Islamic countries, the influence of the successes of the Islamic Revolution and the ideology of Imam Khomeini (ra), with its successful insistence on "People's Islam", was strongly felt. Imam Khomeini's views and thoughts have played a significant role in exporting the values of the Islamic Revolution beyond the borders of Iran. The present article examines the impact of the Islamic Revolution of Iran on Islamic movements and explores the impact of Imam Khomeini's ideas on Iraq. At the same time, the fear of Westerners returning to radical Islam and its teachings and influencing Islamic movements makes it more important to pay attention to the Islamic Revolution of Iran.
خلاصه ماشینی:
تأثیر انقلاب اسلامی و دیدگاه های امام خمینی(ره ) بر جنبش های اسلامی عراق میرابراهیم صدیق ١ چکیده شکل گیری انقلاب ١٣٥٧ در ایران دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از جملۀ آنها میتوان به اسلامی و مبتنی بر مذهب تشیع بودن آن اشاره کرد.
» (موسوی خمینی، ١٣٧٢ : ج ٥ ، ١٢) در دوران حیات امام خمینی(ره ) صدور انقلاب به دو معنا به کار برده شد؛ دوره نخست که از سال ١٣٦٠ تا سال ١٣٦٣ ادامه یافت ، معنا و مفهوم صدور انقلاب بر پایۀ «آگاهی بخشی» و «رهایی بخشی» تعریف و تعقیب میشود و الگوی صدور در این معنا و مفهوم ، الگوی اشاعه حکومت اسلامی در چارچوب گسترش اسلام سیاسی و بسط ایدئولوژی انقلاب اسلامی اتخاذ گردید.
امام خمینی(ره ) ضرورت صدور انقلاب را ناشی از اسلامـی بودن آن می دانـد: «نهضت مقدس ایران نهضتی اسلامی است و از این جهت بدیهی است که همه مسلمین جهان تحت تاثیر قرار میگیرند» (موسوی خمینی، ١٣٧٢: ج ٤ ، ١١٤).
بنابراین ، بحث بر سر موجی است که به عنوان نتیجه انقلاب اسلامی به یک اندازه روی شیعیان در خاور نزدیک اثرگذار بوده است (رایت ، ١٣٧٢: ٣٣-١٧) انقلاب ایران عامل واسطی بود که قضیه سیاست های اسلامی را به مرکز تفکر سیاسی جهان هدایت کرد.
به همین دلیل طبیعی بود که نگاه رهبران اسلامی عراق به سوی انقلاب اسلامی ایران و رهبری آن معطوف می گردید و شیوه های مبارزاتی خود را بر پایه این رهبری استوار می نمودند (فضل آبادی، ١٣٨١: ٨٥).