چکیده:
در دین زردشتی ایزدان و امشاسپندان، بزرگترین کارگزاران اورمزدند و در هر سه مرحلۀ آفرینش، نگهداشت و پایان کار جهان تکالیفی بر عهده دارند. در این دین، انسان که تنها آفریدۀ برخوردار از آگاهی و اختیار است، باید با انتخاب آگاهانه جبهۀ اورمزد و نیکی را بیفزاید. اندرزنامههای زردشتی متونی حکمی مبتنی بر اصول باورهای مزدیسنیاند که راه و روش زیست درست و رستگاری را به انسان نشان میدهند. با این وصف توقع میرود به ارتباط میان این دو رکن اساسی در اندرزنامهها توجه شده باشد. در این مقاله در جستجوی پاسخگویی به این پرسش برآمدهایم که میان ایزدان و انسان در این متون چگونه ارتباطی برقرار است و ابعاد آن چیست. با جستجو در متن اندرزنامههای فارسی میانۀ زردشتی برشمردهشده در تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام ، استخراج مضامین مرتبط با موضوع موردنظر و تحلیل آن، آشکار شد که میان ایزدان و انسان ارتباطی معنادار و دوسویه برقرار است. برای انسان نسبت به ایزدان تکالیفی مقرر شده و در مقابل، از سوی ایزدان به انسان برکات و حمایتهایی میرسد. بدینسان، انسان به یزش و نیایش ایزدان، دوستی و یگانگی با آنان، تسلیم و رضا در برابر آنان و توسل و توکل به آنان توصیه شدهاست. در مقابل، ایزدان در دو ساحت انفسی و آفاقی برکاتی خواهند بخشید و مردمان را از حمایتهایی بهرهمند خواهندکرد. بدینترتیب انسان و ایزدان در ارتباطی دوسویه با افزایش نیکیها و تقویت جبهۀ نیکی به پیشبرد هدف اورمزد از آفرینش گیتی یاری میرسانند.
In Zoroastrian religion Yazatas and Amesa-spantas are the greatest agents of Ohrmazd. They are assigned to carry out responsibilities in all three stages of creation, protection, and finalization of the world. Here, as the only creature privileged with intelligence and free will, human must reinforce Ohrmazd’s front by making informed choices. Zoroastrian Middle Persian gnomic treatises are sagacious texts, based on Mazdaean tenets instructing proper way of life and directing to salvation. As such, they are expected to deal with the interaction of these two important icons. In this article, we thrive to figure out the relationship between Man and Yazatas in these treatises and its dimentions. By examining this corpus as listed in The History of Persian Literature before Islam, extracting the relative content, and analyzing it, a meaningful mutual relationship between Man and Yazatas was found out. Some obligations are proposed for Man towards Yazatas, in turn, Man receives protection and bounty from them. As such, Man is ordered to perform religious rites, adhere to friendship and sincerity towards Yazatas, surrender and be submissiveness to them, have trust in them and rely on them. In turn, Yazatas will give him bounties and protection in personal and cosmic levels. Thus, within a mutual relationship, Man and Yazatas contribute to the advancement of the cause of Ohrmazd and his aim of creation of the material world.