چکیده:
آموزش اثبات حقانیت حضرت علی (ع) با رویکردهای علمی نهج البلاغه از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ زیرا بنابر روایات پیامبر (ص) شهر علم و حضرت علی (ع) دروازه آن، این خود مستلزم عصمت علمی آن حضرت است. نهجالبلاغه حاوی نکات علمی بدیع است، هدف پژوهش بررسی حکمت منطبق با علم تجربی یا روش کتابخانهای و تحلیل محتوای متن و عرضه نتایج آن به جامعه هدف (دانشجو معلمان و جامعه علمی) است. حضرت علی (ع) به زیبایی ساختار چشم، زبان، گوش و بینی انسان را تشریح کرده است. یکی از حکمتها، حکمت شماره 7 نهجالبلاغه میباشد که در آن امیرالمومنین (ع) توجه انسان را به ظرافت آفرینش او جلب میکند.. این پژوهش در صدد پاسخ اساسی به چند سوال است. آیا انسان با کمک بافت پیوندی میبیند؟ آیا انسان گفتار خود را مرهون بافتی ماهیچهای است؟ آیا انسان با کمک استخوان میشنود؟ آیا انسان از شکافی تنفس میکند؟ با بررسی آناتومیک بدن انسان، از مفاهیم مطرحشده در حکمت 7 نتیجه میگیریم که بافت پیوندی نقش مهمی در قوای (بینایی، شنوایی و گویایی) دارد، ازاینرو امام (ع) به درستی به نقش آن در بینایی اشاره نمودهاند. کلیدواژهها: حکمت7 نهجالبلاغه، شگفتیهای آفرینش، اعجاز علمی، بافت پیوندی، عصمت
The teaching of proving the reliability of Hazrat Ali (AS) with the scientific approaches of Nahj al-Balagha is of special importance; Because according to the narrations of the Prophet of Madinah and Hazrat Ali (AS) as its gate, this requires his scientific infallibility. Nahj al-Balaghah contains novel scientific points, the purpose of the research is to investigate wisdom according to experimental science or library method and analyze the content of the text and present its results to the target community (students, teachers and the scientific community). . Hazrat Ali (AS) has beautifully explained the structure of human eye, tongue, ear and nose.Can a person see with the help of tissue? Does man owe his speech to muscle tissue? Can humans hear with the help of bones? Does a person breathe through a gap? By examining the anatomy of the human body, we conclude from the concepts presented in Hikmat 7 that the connective tissue plays an important role in the faculties (sight, hearing and speech), therefore, Imam (a.s.) correctly pointed out its role in vision.