چکیده:
این مقاله حاصل یک کار میدانی است که در ارتباط با مستندنگاری و معرفی ابعاد فنشناختی و زیباشناختی قالی روستای جیریا بهعنوان فعالترین کانون بافندگی با داشتن و برپا بودن قریب به پانصد دار قالی، در استان مرکزی به نگارش درآمدهاست. کیفیت بافت، مهمترین ویژگی قالی جیریاست که یکی از برندهای مهم قالی ایران است که متاسفانه از شناخت و معرفی دور مانده است. در جیریا طرحها و نقشههای متنوع و مختلفی بافته میشود که به سه طبقه و دسته کلی تقسیم میشوند. الف: طرحها و نقشههای بومی شامل لچک و ترنج (دوحاشیه، لچک و ترنج خورشیدی، دایرهای، افشان، بیضی و لوزی)، دستگاهی (گلدسته)، مستوفی شکسته و تبریزی. ب: طرحها و نقشههای غیربومی شامل خشتی، راوری، زیرخاکی، ظلالسلطان و هفت درویش. پ: طرحها و نقشههایی که توسط طراحان معاصر طراحی و عرضه میشود که شامل اطلسی، مستوفی منحنی، فرهنگ، عقابی، کومهای، مرغ ماهیخوار، تکبته و حاجخانومی است. این پژوهش از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی است. شیوه گردآوری دادهها بهصورت میدانی است.
This article is the result of a field work written in connection with the documentation and introduction of the technical and aesthetic dimensions of the carpet of the village of Jiria as the most active area of weaving with about 500 active the loom framework in the central province. the texture quality is the most important feature of the Jiriya carpet, which is one of the most important brands of Iranian carpets that unfortunately has not been recognized and introduced.in Jiriya, various designs are woven into three categories. A: Indigenous designs include larch and bergamot (do hashiye, lachak va toranj khorshidi, daayereii, afshan, beyzi va lozi), dastgahi(goldaste), broken mostofi and tabrizi. B. Non-native designs includes kheshti, ravari, zirkhaki, zellol Sultan and haft dervishes. C: Designs that are designed by contemporary designers and includes atlasi, mostofi monhani, farhang, oghabi, koumeei,morghe mahikhar ,takboteh and hajkhanoumi. this research is of fundamental type and research method is descriptive-analytic. The method of data collection is fieldwork.