چکیده:
ازجمله مضامین پرکاربرد در مواد فرهنگی سدههای ششم تا هشتم هجری قمری1 نقوشی است که روایتگر داستانی مشخص هستند که میتوان آنها را در قالب «نقوش روایی» تعریف و تقسیم بندی کرد. روایت تصویری پیروزی فریدون بر ضحاک یکی از این نقوش روایی است که بیدرنگ ذهن مخاطب را به روایت مشهور سرانجام ضحاک در شاهنامه فردوسی سوق میدهد. در غالب پژوهشها این روایت تصویری به عنوان یکی از «نقوش شاهنامهای» موردتوجه قرار گرفته است. تردید اصلی نگارنده از همین جا آغاز شده و مساله بنیادین پژوهش را بر این پرسش پایه ریزی کرده که، میزان وابستگی و پیوستگی این روایت تصویری به روایت فردوسی تا چه اندازه است؟ برای رسیدن به پاسخی مطلوب به این پرسش اساسی، دو گونه مواد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتهاند؛ روایتهای تصویری و روایتهای نوشتاری. بدین منظور در گام نخست، تمام نگارههای مواد باستان شناختی سدههای ششم تا هشتم هجری قمری که نمایشگر این روایت هستند، با جزییات کامل توصیف شده است. نشانگان هویت بخش تکرارشونده شخصیتهای اصلی در این نگارهها الگوی مشخصی را سامان میدهد که در این پژوهش تحت قالب الگوی تصویری «گاوسوار گرزدار» تعریف شده است. در گام دوم، روایت تصویری پیروزی فریدون بر ضحاک با روایت نوشتاری شاهنامه فردوسی و سپس دیگر منابع تاریخی مورد سنجش و مقایسه قرار گرفته است؛ هرچند مواد اصلی مورد بررسی در این پژوهش نگارههای مستقل از متن (به دیگر سخن نگارههایی که نوشتاری آنها را توضیح نمیدهد) است، اما برای ارایه تحلیلی جامع تر، نخستین نسخههای مصور شناخته شده شاهنامه فردوسی نیز مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. نگارنده در پایان با کنار هم نهادن استنادهای تصویری و نوشتاری، انگاره شاهنامهای بودن روایت تصویری پیروزی فریدون بر ضحاک در مواد فرهنگی سدههای ششم تا هشتم هجری قمری را رد کرده و این الگوی تصویری را شمایلی خودبسنده و متمایز از روایت شاهنامه فردوسی معرفی کرده است.
Among the most eye-catching features observable on the cultural materials of 12th-14th
centuries, are painted or drawn scenes which narrate a specific story and can be classified
as “narrative motifs”. One of these narrative motifs are scenes which depict Faridun’s
victory over Zahhak. These motifs bring the famous story of Zahhak in Firdowsi’s
Shahname to the mind. Most researchers consider these motifs exactly in the same vein
i.e. as part of “Shahname-related motifs”. But this author is doubtful on asttributing
these motifs to Firdowsi’s grand masterpiece. The main question here is to understand
that how and in which regard this motif can be related to Firdowsi’s story of Faridun.
To reach to an answer two kinds of evidence have been studied: pictorial narratives; and
written narrative which describe the story of Faridun. For this reason, in the first step,
all the depictions related to this story from the 12th through the 14th centuries, have been
described. The repeated and distinctive motifs in these depictions have been discussed
under the thematic subject termed the “Mace-wielding bull-rider”. In the second step,
this thematic subject has been compared with written narratives from Firdowsi’s
Shahname and the other historical sources. considering the fact that the main data used
here are depictions that lack any written descriptions, the earliest illustrated manuscripts
of Shahname were also studied so that we can reach a more comprehensive conclusion.
In the last section, the author, by collating the pictorial and written documents, refutes
the theory that takes the Shahname as the origin of the depictions of Faridun’s victory
over Zahhak, and explain its as an independent and distinct narrative of Faridun’s Story.