چکیده:
«هرودوت» مورخ معروف یونانی داستانی نقل میکند که طبق آن بعد از این که «گیومات» خود را «بردیا» پسر «کوروش» نامید، «داریوش» و هم دستانش قیام کرده و گیومات و یارانش را میکشند. بعد از قتل گیومات، تصمیم میگیرند سوار بر اسب به اطراف شهر رفته و هرکس اسبش زودتر شیهه کشید را به پادشاهی برسانند. طبق نظر هرودوت، اسب داریوش با کمک حیله «اویبار»، مهتر داریوش زودتر از سایرین شیهه کشیده و داریوش به سلطنت میرسد. با این وصف، پرسش پیوهش این است که، آیا روایت هرودوت مبنی بر به پادشاهی رسیدن داریوش براساس شیهه اسب درست است؟ فرضیه پژوهش بر این مبناست که داستان هرودوت حالت افسانه آمیز و غیرواقعی است. روش پژوهش در این جستار توصیفی-تحلیلی و با استفاده از اسناد معتبر تاریخی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که داستان هرودوت حالت افسانه آمیز دارد و ذکر مطالب خارق العاده و ماوراء الطبیعه آن را بیاعتبار مینماید. براساس نظریه فرهنگی «میشل فوکو»، فرهنگ جوامع حالت ایستا ندارد، بلکه همواره درحال تغییر است؛ بنابراین ابتدا باید فرهنگ هخامنشی را مورد بررسی قرار داد. بعد از تحلیل فرهنگ دوره هخامنشی متوجه خواهشم شد که داستان هرودوت ساختگی است و عوامل دیگری، ازجمله تعلق داشتن به خاندان حکومت گر یا هخامنشی در به تخت نشستن داریوش دخیل بوده، که هرودوت عمدا یا سهوا آنها را ذکر ننموده است.
Herodotus, the famous Greek historian, tells a story according to which after Geomat
called himself Berdia son of Cyrus, Darius and his allies rose up and killed Geomat and
his companions. After the murder of Guomat, they decided to ride around the city on a
horse and whoever’s horse drew a Shihe first would reach the kingdom. According to
Herodotus, Darius’s horse, with the help of Oibar’s trick, Darius’s horse drew a Shihe
earlier than the others and Darius reached the throne. The research method in this research
is descriptive and analytical using reliable historical sources. The findings of the research
show that the story of Herodotus is legendary and the mention of extraordinary and
supernatural content makes it invalid. According to Michel Foucault’s cultural theory,
the culture of societies is not static, but is always changing, so we must first examine the
Achaemenid culture. After analyzing the culture of the Achaemenid period, we realize
that the story of Herodotus is a fabrication and other factors, including belonging to the
ruling or Achaemenid family, were involved in the accession of Darius to the throne,
which Herodotus intentionally or unintentionally did not mention.