چکیده:
ازجمله آرایههای معماری امام زاده حسین (ع) قزوین که میتواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار پژوهشگران قرار دهد، بخشهای باقی مانده از دیوارنگارههای بناست. با توجه به این که در دوره دوم حکومت صفویان قزوین پایتخت بوده، مطالعه بناهای دورههای صفویه و قاجاریه این شهر میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. نسبت به آثار تاریخی موجود، مطالعات اندکی درخصوص شناخت فنی لایههای دیوارنگارههای تاریخی صورت گرفته است. در پژوهش پیش رو، شناسایی و شناخت رنگ دانههای مربوط به دیوارنگارههای باقی مانده این بنا مدنظر بوده که درکنار آن، لایههای طلایی رنگ هم موردمطالعه علمی قرار گرفته است. هم چنین جهت تکمیل اطلاعات فنی دیوارنگارهها، ملات لایههای آستر و بستر در زیر رنگ نیز ازنظر ساختاری و ترکیبات شیمیایی مطالعه شده است. برای شناسایی رنگ دانههای به کاررفته در دیوارنگارهها و هم چنین مواد استفاده شده در ملات لایههای زیرین دیوارنگاره و ملات کف بنا، ویژگیهای هیدرولیکی و ترکیبات معدنی و شیمیایی ملات از XRD, SEM-EDS و میکروسکوپ دیجیتال استفاده شده است. در نتیجه مطالعات مشخص شد که لایه چینی اجرا شده در دیوارنگارههای این بنا از مخلوط گچ و گل سرخ (گل ارمنی، گل هرمز) ساخته شده است. یک لایه بوم کننده سفید برروی لایه چینی استفاده کرده است که روی آن ورق طلا با ناخالصی کم مس اجرا شده است. در دیوارنگارههای مورد مطالعه سه نوع ورق طلا اجرا شده است. رنگ سبز، مخلوطی از رنگ دانه زرنیخ با آبی لاجورد و آبی پروس؛ رنگ سبز-آبی، مخلوطی از رنگ دانه سبز سیلو با سفید لیتوپون؛ رنگ آبی، مخلوطی از رنگ دانه لاجورد و آبی پروس به همراه سفیداب شیخ؛ رنگ قرمز، مخلوطی از قرمز اخرا و زرنیخ نارنجی؛ پرکننده لایه تدارکاتی، مخلوطی از هانتیت و سفیداب شیخ؛ رنگ سیاه قلمگیری، مخلوطی از رنگ سیاه کبالت و رنگ سیاه آهن است. هم چنین ساختار و ترکیبات ملاتها شناسایی شد.
Among the architectural arrays of Imamzadeh Hossein in Qazvin that can provide
valuable information to researchers, are the remaining parts of the murals. Considering
that Qazvin was the capital during the second period of Safavid rule, the study of Safavid
and Qajar period buildings in this city can be of great importance. Compared to the
existing historical monuments, few studies have been done on the technical knowledge
of the layers of historical murals.In the present study, the identification and recognition
of pigments related to the remaining murals of this monument and gilded layers has
been considered. Also, in order to complete the technical information of the murals,
the mortar of the fine coat (finishing plaster) and scratch coat (levelling coat) under the
paint has been studied in terms of structure and chemical composition. To identify the
pigments used in the murals as well as the materials used in the mortar of the underlying
layers of the mural and the floor mortar, the hydraulic properties and the mineral and
chemical composition of the mortar from X-ray diffraction, scanning electron microscopy
coupled with energy dispersive spectroscopy and digital microscope have been used. As
a result of the studies, it was found that the Pastiglia in the murals is made of a mixture
of gypsum and Bole (Armenian Bole, Hormoz Bole). Apply a white Primary layer on
the pastiglia on which the gold leaf is applied with low copper impurity. In this murals,
three types of gold sheets have been executed. Green: A mixture of arsenic pigment with
azure blue and Prussian blue; Green-blue: a mixture of green earth pigment (Celadonite)
with white lithopone; Blue: a mixture of azure and Prussian blue pigments with White
lead; Red: A mixture of ocher red and orange arsenic; Primary layer filler: a mixture
of Huntite and White lead; black: It is a mixture of cobalt black and iron black. The
structure and composition of mortars were also identified.