چکیده:
آلفونس نیکلا صاح بمنصب سیاسی دولت فرانسه در ایران بود. او سید علی محمد باب را صاحب وحی می دانست و نزد یکی از بهائیان ایرانی شاگردی کرده بود اما به ازلیان گرایش یافت و آثاری از باب و پیروانش را به زبان فرانسوی برگرداند؛ با این حال، در میان آثار او، تاریخی که بر زندگانی و دعوت باب نگاشته از شهرت برخوردار است: «مذاهب ملل متمدنه یا تاریخ سید علی محمد معروف به باب» . پس از ترجمۀ کتاب بیان عربی از سوی او به زبان فرانسوی، عباس افندی با منسوخ دانستن آن کتاب، آن کار را بیهوده گفت. نیکلا نیز نام های به او نوشت و سخنش را نادرست دانست. این مقاله، با آوردن متن آن نامه، به شرح و تحلیل برخی نکاتش پرداخته است. زمان نگارش این نامه میان سال های 1۹۰5 تا 1۹1۰ م. (سال های جنبش مشروطیت ایران) بوده است.
الفونس نیکلا )نقولا( مسيول سیاسی فرنسی فی ایران. کان یعتبر سید عل ی محمد الباب صاحب
وحی کان نقولا قد تتلمذعلی ید احد البهايیین الایرانیین لکنه اتجه للایمان بالازلیین وکتب
مولفات عن الباب واتباعه بالفرنسیه؛ لکن مع ذلک،یلاحظ بین مولفاته، کتاب اشتهر حول تاریخ
حیاه ودعوه الباب : تحت عنوان «مذاهب الملل المتمدنه او تاریخ سیدعلی محمد المعروف
بالباب ». وبعد ترجمه کتاب البیان المولف بالعربیه من قبله الی الفرنسیه،اعتبر عباس افندی
الکتاب منسوخا،وانه یمثل عملا عبثیا وقیل ان نیکلا کتب له رساله ایضا اعتبرفیها کلام عباس
افندی لیس صحیحا. وقد عملت هذه المقاله، من خلال الاتیان بنص تلک الرساله،علی شرح
وتحلیل بعض الملاحظات فی الرساله .التی کتبت بین الاعوام من 1905 الی 1910 میلادی. (وهی
السنین التی حدثت فیها الحرکه الدستوریه فی ایران).
Alphonce Nicola was an important political official of the French government in Iran.
He considered Seyyed Ali Muhammad Bab as the receiver of Divine Revelation and he
had studied with one of the Iranian Baha'is, but he was inclined towards Azaliyeh and
translated works of the Bab and his followers into French. However, among his works,
the history he wrote on the life and calling of the Bab is famous: "The Religions of the
Civilized Nations or the History of Seyyed Ali Muhammad known as the Bab".
After his translation of Bayan Arabi into French, Abbas Effendi considered the book
Bayan Arabi to be invalid and called it useless. Nikola also wrote a letter to him and considered
his words false. This article, by bringing the text of that letter, has described and
analyzed some of its points. This letter was written between 1905 and 1910 AD (the years
of Iran's constitutional movement).