چکیده:
پاسخ روشن و مستدل به این پرسش بنیادین و رایج که؛ «مردمسالاری دینی»چیست؟و همچنین بررسی این نکته که جزء سوم این واژگان ترکیبی،یعنی واژهی«دینی»؛دین به معنای عام کلمه است و هر دینی را دربر میگیرد یا اینکه در این ترکیب اختصاص به دین اسلام دارد؟و...موضوع این مقاله است. در این گفتار کوشش شده تا ضمن تعاریفی جامع و ضروری از: دموکراسی،مردمسالاری،مردمسالاری دینی و دین؛به پرسش اصلی مطرح شده در بالا-پاسخ داده شود و همچنین روشن گردد که مراد از دموکراسی صالحان چیست و چرا و به چه دلیل و روشی میتوان مردمسالاری دینی و دموکراسی صالحان نامید و...
خلاصه ماشینی:
سئوالهایی نظیر اینکه آیا مراد از مردمسالاری دینی،مردمسالاری در دین به معنای عام کلمه و در هر دینی است یا اینکه مردمسالاری در دین اسلام مد نظر است؟آیا اساسا میتوان از مردمسالاریها سخن گفت،یا اینکه فقط یک مردمسالاری یا دموکراسی بیشتر وجود ندارد؟چرا گفته میشود مردم سالاری دینی و نه دموکراسی دینی؟آیا بین این دو واژهی مرکب به ظاهر مشابه،تفاوتی وجود دارد؟آیا مردمسالاری دینی یک واژهی مرکب مصنوعی و غیر اصیل است که در آن،در کنار هم قرار گرفتن دو جزء به سختی صورت گرفته و یا اساسا امکان ندارد و یا اینکه علی رغم تعاریفی که از دین و دموکراسی به صورت دو مفهوم مستقل وجود دارد،در کنار هم قرار گرفتن این دو،به تشکیل یک واژهی جدید میانجامد که دارای مفهوم جدید و مستقلی است؟مفهومی اصیل با محتوایی جدید و خاص.
»1 یونسکو نیز به قلم دیوید بیتهام و کوبن بویل در کتاب«دموکراسی چیست؟»در تعریف دموکراسی آورده است که دموکراسی به نوع تصمیمگیری جمعی تعلق دارد و تصمیمگیری جمعی در مقابل نوعی دیگر از تصمیمگیری به نام«تصمیمگیری فردی»قرار دارد که در آن افرادی خاص به تنهایی از سوی بقیه تصمیمگیری میکنند و بعد ادامه میدهند که: «دموکراسی در مفهوم خود بیانکنندهی این آرمان است که تصمیمهایی که بر اجتماعی به عنوان یک مجموعه اثر میگذارد، باید با نظر کلیهی افراد آن اجتماع گرفته شوند و همچنین کلیهی اعضا باید از حق برابر برای شرکت در تصمیمگیری برخوردار باشند.