چکیده:
روشهای نوین باروری قدمی مثبت و مهم در جهت درمان ناباروری و کمک به افزایش جمعیت برداشته است و بهنوعی موجبات تحکیم خانواده را فراهم آورده است، لیکن در میان روشهای متعدد درمان ناباروری و همچنین در خلال انجام امور پزشکی گاهاً تلقیح متعدد جنینها شرایط سختی را موجب میشود که زوجین را ملزم به کاهش جنین میکند. حال پرسش اینجاست آیا کاهش جنین از نظر فقهی مشروعیت دارد؟ آیا فدا شدن جنینی به نفع جنین دیگر صحیح است؟ آیا کاهش جنین هدف افزایش جمعیت کشور و مصلحت جامعه را به خطر نمیاندازد؟ در این مقاله بر آنیم تا با استفاده از روش کتابخانهای به سؤالات مذکور پاسخ دهیم و مشروعیت یا عدم مشروعیت کاهش جنین را بررسی نماییم و مصلحتهای موجود در این امر را وارسی کنیم. آنچه به نظر میرسد آن است که از منظر فقه اسلامی کاهش جنین مشروعیت داشته و مبتنی بر قواعد فقهیه ازجمله قاعده «اخف الضررین» میتوان به این نتیجه رسید که حفظ حیات مادر و کاهش جنین دارای مصلحت بیشتر و ضرر کمتر است.
modern fertility procedures have taken a positive and important step in the direction of treating infertility and helping to increase the population. furthermore, it provided the means to consolidate the family. however, among the many methods of infertility treatment and also during medical work, sometimes the multiple insemination of embryos causes difficult conditions that oblige the couple to reduce the embryos. accordingly, "is the reduction of the fetus legal in jurisprudence?" "is it appropriate to sacrifice an embryo to benefit another embryo? "doesn't reducing fetuses jeopardize the goal of increasing the country's population and the welfare of the society?" this paper aims to answer the mentioned questions utilizing the library method, examine the legitimacy or illegitimacy of fetal reduction, and check the expedients in this matter. from the point of view of islamic jurisprudence, the reduction of the fetus has been legitimate. according to the rules of jurisprudence, including the rule of "akhf al-arwein," concluded that preserving the mother's life and reducing the fetus have more benefits and less harm.