چکیده:
از آموزههای مهم اعتقادی ادیان آسمانی، مسئله وحی است که قرآن کریم به آن توجه ویژه دارد. از جمله آیات مربوطه، آیه 73 سوره انبیاست که به وحی «فعل الخیرات» میپردازد. مفسران فریقین درباره تفسیر «اوحینا» در آیه مذکور دیدگاههای مختلفی مطرح نمودهاند. بیشتر آنها، وحی را تشریعی و گروهی آن را تسدیدی میدانند. دستیافتن به تفسیر دقیقی از وحی در این آیه، زمینهساز شناخت بهتر از جایگاه ائمه و نقش آنها در هدایت الهی است؛ بنابراین پژوهش پیشروی با روش توصیفی تحلیلی تلاش دارد ضمن بیان دیدگاه زمخشری در تفسیر وحی، دیدگاه آیتالله جوادی آملی را تحلیل نماید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که باورمندان به تشریعی بودن وحی در آیه مورد بحث، باتوجه به ماهیت چنین وحیای، تحققنیافتن موحی را اثبات میکنند. در مقابل صاحب تفسیر تسنیم همانند علامه طباطبایی که وحی در اینجا را تسدیدی میداند، با تاکید بر ظاهر الفاظ و سیاق آیات، در تبیین تحقق موحی کوشیدهاند. ادله گروه اول مستلزم تقدیر گرفتن در آیه و مبتنی بر قیاس معالفارق و ناسازگاری با ظاهر الفاظ و سیاق آیات است، درحالیکه تسدیدی بودن وحی در آیه با ظاهر الفاظ و سیاق آیات میسازد و روایات تفسیری نیز آن را تایید میکند.
One of the important religious teachings of heavenly religions is the issue of revelation, which the Holy Quran pays special attention to. Among the related verses, verse 73 of Surah Anbiya deals with the revelation of "act of charity". Fariqain commentators have put forward different views about the interpretation of "Awhaina" in the mentioned verse. Most of them consider the revelation as tashari'i, and some of them consider it as tasdidi. Achieving a precise interpretation of the revelation in this verse lays the foundation for a better understanding of the position of Imams and their role in Divine guidance. Therefore, the research with descriptive analytical method tries to analyze Ayatollah Javadi Amoli's point of view while expressing Zamakhshari's point of view in the interpretation of revelation. The findings of the research indicate that those who believe in the legitimacy of the revelation in the verse in question prove the non-fulfillment of what revelated, considering the nature of such revelation. On the other hand, the author of Tasnim commentary, like Allameh Tabataba'i, who considers the revelation here to be a confirmation, has tried to explain the realization of the meaning by emphasizing the appearance of the words and the context of the verses. The evidence of the first group requires appreciation in the verse and is based on analogy and inconsistency with the appearance of the words and the context of the verses, while the confirmation of the revelation in the verse is based on the appearance of the words and the context of the verses, and the interpretation traditions also confirm it.