چکیده:
تاریخ، داستان و سرگذشت حیات اجتماعی و پدیدههای جمعی است. تحلیل و تفحص روشمند پدیدههای تاریخی در گام اول هاله و ابهام تقدس را از آنها میزداید و در نهایت به نوعی از خودآگاهی تاریخی میانجامد که به معنای درک دیالکتیک موجود در بطن در پدیدههاست. پهلوانی پدیدهای است که در این نوشتار، در فضای اجتماعی کرمانشاه بررسی شده است تا ضمن توصیف سرگذشت، تغییرات، ضرورت و امکان آن، با نگاهی جامعهشناسانه تحلیل و تفسیر شود. از نظر روششناختی، منظومهای از فنون آماری، اسنادی تاریخی و تحلیل نشانه شناختی و گفتمانی، و مصاحبه، بسته به پرسشهای پژوهش بهکار گرفتهشده است. مقاله پس از ارائه تصویری تاریخی از موضوع، ضمن توضیح کارکردهای جامعهشناختی پدیده پهلوانی (از جمله هویتسازی و انسجام و …)، آن را از جهاتی مانند منطق اجتماعی، ساختار، قشربندی، ویژگیهای فرم و محتوا، اسطورگی و در نهایت نسبت آن با پدیدههای همارز امروزی تحلیل میکند. تز اصلی این است که پدیده پهلوانی بهرغم تلاشهای فراوان برای نمادینهکردن (یا ایدئولوژیکشدن)، پدیدهای چندبعدی است، اما در دورههای مختلف، بسته به اوضاع اجتماعی، یکی از ابعاد آن (برای مثال، بعد قهرمانی، بعد ملیگرا، بعد آیینی) برجسته شده است. همچنین، به دلیل منطق اجتماعی جهان معاصر که بیشتر بر بنیانهای فنی (تکنولوژیک) و مصرف متکی است، تغییراتی بر این پدیده وارد آمده است که آن را از زیستجهان جاکن کرده است و در نظام مصرفی کلانتری وارد کرده است که بیشتر بر مصرف نشانهها استوار است.
History is the story of social life and collective phenomena. Methodical analysis and investigation of historical phenomena removes the aura and ambiguity of sanctity from them and ultimately leads to a kind of historical consciousness, which means understanding the dialectic that exists inside the phenomena. Pahlavani is a phenomenon that has been investigated in this essay in the social space of Kermanshah in order to describe its history, changes, necessity and possibility, and to analyze and interpret it from a sociological view. In terms of methodology, some statistical techniques, historical documents, semiotic and discourse analysis, and interviews have been used, depending on the research questions. After presenting a historical picture of the subject, while explaining the sociological functions of the Pahlavani phenomenon (including identity formation and cohesion, etc.), the article examines it from aspects such as social logic, structure, stratification, features of form and content, mythology and finally its relation to today's equivalent phenomena. The main thesis is that despite many attempts to symbolize (or ideologicalize), the Pahlavani phenomenon is a multidimensional phenomenon, but in different periods, depending on the social situation, one of its dimensions (for example, the heroic, the national, the ritual) has been highlighted. Also, due to the social logic of the contemporary world, which relies more on technical and consumption foundations, changes have been made to this phenomenon, which has displaced it from the it’s life-world and has transferred it into a larger consumption system, which is more based on the consumption of signs.