چکیده:
یکی از موضوعاتی که درقرآن کریم به گونه ای مبسوط و موکّد تبیین گردیده است مساله خلق و آفرینش جهان هستی و مجموعه کائنات در مفهوم مطلق آن است. قرآن با بینشی عمیق، سرنوشت نهایی و هدف از آفرینش انسان و حتّی جهان را مورد بررسی و کنکاش قرار داده و مقصد و مقصود مشخصی را برای آفرینش بیان نموده است. چرا که آفرینش این جهان بزرگ و هم چنین خلقت موجود عظیمی به نام انسان، نمیتواند بدون هدف و باطل باشد.هدفمند بودن خلقت هستی فی نفسه و در ذات خود حکمتی را می طلبد که با ملاحظات مصالحی آن را ایجاب می کند و ما را سوی معرفت حضرت حق و در نتیجه کمال و رسیدن به آن سوق می دهد و بسوی آن رهنمون می سازد. از جمله حکمت های جهان آفرینش از دیدگاه قرآن؛
آزمایش و ابتلاء، عبادت و پرستش، رسیدن به رحمت الهی، شکوفا شدن استعدادها و غیره نام برد.
خلاصه ماشینی:
پیشینه تحقیق با غور و تتبع در کلام خدا قرآن کریم ، این موضوع برای ما روشن می شود که از زمان پیدایش انسان تاکنون هدف و مصلحت از خلقت جهان هستی و هر آن چه آن را در بر می گیرد یکی از مباحث اجتناب ناپذیر بشر بوده است چرا که به این بهانه ، مطالعات فراوانی به انجام رسیده و کتب و مقالات متفاوتی در این زمینه به رشته تحریر در آمده است .
ضرورت و اهداف تا به حال درباره موضوع حکمت ها و مصالح هستی مخلوقات –که به حوزه علوم انسانی مربوط می شود – تفحّصات فراوانی انجام گرفته است و محققین زیادی در حوزه های علوم مختلف ابعادی از آن را مورد تجقیق قرار داده و آن را در شکل دیگر علوم مختلف انسانی مورد تفقّد قرار داده اند، امّا پرداختن به مجموعه آثار زیان باری که در اثر نبود اعتقاد و باور به حکمت و مصلحت برای ایجاد و خلقت جهان آفرینش به وقوع می پیوندد و در نتیجه معنوی بودن این مصالح را برای ایجاد حهان ایجاب می کند و هستی را موجودّیت می بخشد و نگاه صحیح و دقیق قرآن به آن ، در مجمو عه ای جداگا نه و مستقل بصورت مدوّن و تبیین شده انجام نشده و در شکل رساله ای عملی نشده است .
مهمترین علت خلقت آن است که آفرینش جهان هستی از باب رحمت خداوند بر بندگانش است و قرآن کریم این مطلب را در آیات ١١٨ و ١١٩ سوره هود بیان نموده است .