چکیده:
تصوّف از جمله جریانهای تاثیرگذار ایران در تمامی زمینههای اجتماعی، علمی، مذهبی و
... است که پژوهشهای گوناگونی دربارة آن صورت گرفته. اما آنچه کمتر به آن پرداخته
شدهء دیدگاهها و نقدهای صوفیان بر این جریان است. در این پژوهش توصیفی تحلیلی. با
بررسی متن رسالة قشیریه اثر ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن (م. ۵ م.)، نقدهای قشیری
بر جریان تصوف و صوفیگری و نمونههای آن بیان شده است. قشیری در نقد اخلاقی
صوفیه به نکوهش صفاتی چون بخل، تکبر،گدایی، پرخوری، دروغگویی و شاهدبازی
پرداخته، دنیاداری و دنیاطلبی را مورد ملامت قرار دادهء رعایت حدود شریعت و شعائر دین
را از ضروریات میداند. فقر، توگل و تزکیه نفس، سه عنصر اصلی آداب طریقت از دیدگاه
تعلیم و تعلّم شاگردان معتقد است شیخ باید به مریدان بیاموزد که طاعت و عبادت نیز از
آن را مورد طعن و کنایه نیز قرار میدهد و در حکایتی آن را اسباب دوزخی شدن عارف
می نامد
Including the influential Iranian Sufism in all fields of social,
scientific, religious, and that various studies have been done, but
what has been less considered, comments and critiques on the
current Sufis.
In this descriptive study, by examining the text of the dissertation
work of "A. Karim Ben hawazin Qushayri" (465 AH m.). Then,
reviews Qushayri's book (Resaleye Qushayri) on Sufism and Sufi
stream of speech and expression are examples.
Qushayri in Sofia ethical criticism, the blame traits such as greed,
arrogance, begging, eating, lying and pederasty and, Dnyadary and
blamed materialistic pacifism and respect for the law and practice
of religion considers necessary. Poverty, trust and self-purification,
three main elements customs path Qushayri view that during the
journey should be special attention. About knowledge, beliefs
express Shibli and said Arif has disappeared completely in God
and the teaching and learning of students believes disciple of
Sheikh will have to learn obedience and worship of God. Sufi
dressed in a simple Qushayri prohibited. He accepted a mystical
dance of sarcasm and irony also puts it in the mystic tale toy called
hell.