چکیده:
ادبیات تطبیقی به بررسی آثار ادبی مشترک در میان ملتها میپردازد تا از منظر وجوه
اشتراک میان این آثار، به اندیشههای مشترک میان جوامع دست یابد. در این مقاله به
بررسی تطبیقی جهانبینی فروغ فرخزاد و سیلویا پلات از منظر مکتب اکسپرسیونیسم
پرداخته شده است. از منظر شباهتهای بسیاری که در ایدئولوژی فروغ فرخرزاد و سیلویا
پلات وجود دارد اندیشههای این دو شاعر در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است؛ از
رهگذر این بررسی میتوان به مهمترین مشخصههای مشترک مکتب اکسپرسیونیسم در
متظاهر و ناپایداری آن، مخالفت با معیارهای کلیشهای جامعهء انتقاد و اعتراض به جایگاه
زنان در جامعه اظهار نارضایتی از ماشینی شدن زندگی و ذهن بشر اعتراف بیپروا بر
انجام گناه, اظهار یاس و ناکامی در عشق, مخالفت با کشتار و جنگ انعکاس تصویر جهانی
آشفته و بینظم» استفاده از نمادهای مذهبی و واکاوی آنهاء عدم وجود شادی و نشاط در
جامعه.ء نگاه بدبینانه به زندگی. بیان تنشهای عصبی و کشمکش های روحی.
خلاصه ماشینی:
از منظر شباهت هاي بسياري که در ايدئولوژي فـروغ فرخـزاد و سـيلويا پلات وجود دارد انديشه هاي اين دو شاعر در کنار يکديگر مورد بررسي قرار گرفته اسـت ؛ از رهگذر اين بررسي ميتوان به مهم ترين مشخصه هاي مشـترک مکتـب اکسپرسيونيسـم در آثار اين دو شاعر و نويسنده بزرگ دسـت يافـت کـه عبـارت انـد از: تمسـخر دنيـاي پـوچ و متظاهر و ناپايداري آن ، مخالفت با معيارهاي کليشه اي جامعه ، انتقاد و اعتراض بـه جايگـاه زنان در جامعه ، اظهار نارضايتي از ماشيني شدن زندگي و ذهـن بشـر، اعتـراف بـيپـروا بـر انجام گناه ، اظهار يأس و ناکامي در عشق ، مخالفت با کشتار و جنگ ، انعکاس تصوير جهـاني آشفته و بينظم ، استفاده از نمادهاي مذهبي و واکاوي آن ها، عدم وجود شـادي و نشـاط در جامعه ، نگاه بدبينانه به زندگي، بيان تنش هاي عصبي و کشمکش هاي روحي .
حسن اکبري بيرقي (١٣٨٨) در مقاله «بررسي تطبيقي شعر و انديشه فروغ فرخزاد و سيلويا پلات » انديشه هاي مشترک ميان اين دو شاعر را به طور کلي بررسي کرده است .
استفاده از نمادهاي مذهبي و واکاوي آن ها يکي ديگر از مشخصات «اکسپرسيونيسم » «استفادة فراوان از نمادهـاي مـذهبي، فشردگي، تنش شـديد عصـبي، بازکـاوي دقيـق مسـائل مـذهبي و فلسـفي اسـت » (تراويک ، ١٣٨٣ : ٧٠٢) در داستان هاي کوتاه «فروغ » و رمان «سيلويا» نيز بارها بـه مذهب و نمادهاي مذهبي اشاره شده است و اين نمادها جايگاه ويژه اي در آثـار ايـن دو دارند: فروغ در داستان کوتاه «اندوه فردا» براي مقدس شمردن رابطـۀ احساسـي دختر و پسر داستانش به تصوير حضرت مريم متوسل ميشود.