چکیده:
دانش روایتشناسی به رهبری ساختارگرایان تدوین شد و هدف آن شناسایی چیزهایی است که وجه مشترک همه روایتها و فقط روایتها هستند. واژۀ روایت اولین بار توسط تودوروف پیشنهاد شد و در دهههای گذشته به موضوع مهم بحث و بررسی در تقریباً تمام رشتهها از هنرهای زیبا و علومطبیعی و اجتماعی گرفته تا مطالعۀ ارتباط و رسانه، تبدیل شده است. نقاشی قهوهخانهای یکی از مهمترین هنرهای مردمی در ایران است که با تولد جنبش مشروطه و بیداری افکار عامه رونق یافت. در این گونه نقاشیها، نقاش موضوعات روایی قهوهخانه را مطابق با شرحی از زبان نقال، تعزیهخوان، مداح و روضهخوان به تصویر میکشید و همچنین بر اساس آنچه در ذهن مردم کوچه و بازار بوده، به نمایش میگذاشت. یکی از مهمترین ویژگیهای نقاشی قهوهخانهای، روایی بودن آن است که آن را به نمونۀ موردی مناسبی برای روایتشناسی تبدیل میکند. از سوی دیگر شبیهخوانی نیز به عنوان هنر نمایشی فولکلور، اغلب فرم روایی نسبتاً پیچیدهای دارد. بررسی چگونگی این پیچیدگی نیز شبیهنامهها را تبدیل میکند به مصداق مناسبی برای بررسیهای روایتشناسانه. از اینرو در این پژوهش در قدم اول روایتشناسی ژنت به عنوان چارچوب اصلی پژوهش بررسی شده است. پس از آن نقاشی قهوهخانهای و نمایش شبیهخوانی (هر دو به عنوانِ هنری آیینی ـ مذهبی ـ ایرانی) به طور اجمالی معرفی شدهاند. در آخر نیز روایتپردازی داستان طفلان مسلم در دو هنر، نقاشی قهوهخانهای و مجلس شبیهخوانی، با هدف ارزیابی چگونگی و میزان تأثیرپذیری و تأثیرگذاری بر یکدیگر بر اساس روایتشناسی ژنت بررسی شدهاند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و در آن از منابع اسنادی ـ کتابخانهای و پایگاههای معتبر اینترنتی استفاده شده است. (پیشنهاد میشود نویسندۀ محترم در اینجا مختصراً به نتایج پژوهش نیز اشاره کنند).
The science of narratology was developed under the leadership of structuralists and its purpose is to identify things that are common to all narratives and only narratives. The word "narrative" was first proposed by Tzvetan Todorov and in the past decades it has become an important topic of discussion in almost all fields from fine arts and natural and social sciences to the study of communication and media. Coffeehouse painting is one of the most important folk arts in Iran, which flourished with the birth of the constitutional movement and the awakening of public opinion. One of the most important features of the coffee house painting is its narrative, which makes it a suitable example for narratology. On the other hand, shabihname, as a performing art of folklore, often has a relatively complex narrative form. Investigating how this complexity also makes Shabihname a suitable option for narratological investigation. According to what has been said, in the first step of this research, Genet's narratology was investigated as the main framework of the research, after that, coffee house painting and shabihname (both Iranian religious-ritual arts) were briefly introduced. In the end, the narration of Muslim children's story in two arts, coffee house painting and Shabihname, with the aim of evaluating how and the extent of influence and influence on each other, based on Genet's narratology, was compared. This research is descriptive-analytical and it uses document-library sources and reliable internet databases