چکیده:
معجزه همواره بهعنوان یکی از ادلّۀ حقانیت ادیان بهخصوص وجود خداوند بهکار رفته است. در این نوشتار سعی کردهایم به این پرسش پاسخ دهیم که معجزه بهعنوان دلیلی بر وجود خدا، تا چه میزان از لحاظ منطقی و معرفتشناختی موجّه است. بهعبارت دیگر آیا معجزه بهتنهایی و بدون در نظر گرفتن مسائل مربوط به گواهیهای تاریخی و با فرض وثاقت ادلّۀ تاریخی، یا با فرض درک بیواسطه، میتواند وجود خداوند را برای مخاطب بیطرف اثبات کند یا خیر؟ روش این تحقیق توصیفی-تحلیلی است که از طریق مطالعه، بررسی و تحلیل ذهنی مفاهیم، گزارهها و استدلالها انجام میگیرد. در این مقاله پیش از تلاش برای پاسخ به پرسش اصلی، به تدقیق مفهوم معجزه و نقد تعریف مشهور دیوید هیوم (نقض قانون طبیعت) پرداخته شده و پس از جمعبندی بحث تعریف، با بیان مقدمهای پیرامون انواع دلیل و استدلال تلاش میشود اوّلا انواع استدلالهایی که معجزه ممکن است در قالب آنها بهعنوان دلیلی برای اثبات خدا در نظر گرفته شود مورد بررسی قرار گیرد، ثانیا ناتوانی معجزه در اثبات وجود خدا بهعنوان استدلالی قیاسی نشان داده خواهد شد و ثالثا استنتاج بهترین تبیین بهعنوان قالب استدلالی مناسب برای معجزه در جهت اثبات خدا مطرح میشود و موانع آن مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
Miracles have often been used as evidence for the existence of God. In this
article, we attempt to answer the question of how miracles can be
epistemologically justified as a proof of God's existence. In other words, can
a miracle alone prove God's existence to an impartial audience, without
taking into account the issues related to historical evidence and by either
assuming the reliability of historical evidence or assuming direct perception?
Before addressing the main question, we discuss the concept of miracle and
critique David Hume's famous definition (Violation of natural law) and then
present our preferred definition. Next, we provide an overview of the types
of reason and argument. First, we examine the types of arguments in which
the miracle may be considered as a proof of God. Second, we demonstrate
the inability of the miracle to prove the existence of God as a deductive
argument. Third, we propose the inference to the best explanation as the most
suitable argumentative form for miracles to prove God and review its
challenges. The method of this research is descriptive-analytical, which
involves the study, review and analysis of concepts, propositions and
arguments.