چکیده:
چکیدههدف: مستند بازسازی دارای گونههای مختلفی بوده که هر نوع آن در بازسازی واقعیت و میزان تأثیریپذیری از آن، حدود متفاوتی دارد. در این پژوهش امکانات هر یک از انواع مستند بازسازی را در بازسازی سیره علمای دین، بیان نمودهایم.روششناسی پژوهش: از طریق مطالعات کتابخانهای و مشاهدات فیلمها، دادههای به دست آمده با روش تحلیل کیفی با رویکرد توصیفی تبیین میگردند.یافتهها: در بخش امکانات روایی، سیره علمای دین میتواند در انواع گونههای مستندهای بازسازی ازجمله، مستند بازسازی از مواد اسنادی (آرشیوی)، مستند درام، درام مستند و مستند انیمیشن بهعنوان موضوع مورد استناد قرار گیرد. ویژگیهای میزانسن، تصویرفتوگرافیک، تدوین و صدا را در امکانات بیانی مستند بازسازی در انعکاس سیره علمای دین بررسی کردیم.نتیجهگیری: مستند بازسازی در صورتی میتواند در عین وفاداری به واقعیت، اثری تأثیرگذار را خلق کند که مستندساز، شناخت کافی به ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی این بزرگان و دوره ی زیستشان و علم کافی به دین مبین اسلام و همچنین شناخت هنرهای اسلامی را داشته باشد.
AbstractPurpose: Reconstruction documentary has different species, each of which has different capabilities in the reconstruction of reality and its effectiveness. In this research, we have presented the possibilities of each documentary of reconstruction in the reconstruction of religious scholars' traditions.Methodology: Through library studies and observations of films, the data obtained by qualitative analysis method are explained by descriptive approach.Findings: In the section of narrative possibilities, the biography of religious scholars can be cited as a topic in various types of reconstruction documentaries, including reconstruction documentaries from archival materials, drama documentaries, documentary dramas, and animation documentaries. We examined the characteristics of mise-en-scene, photographic image, editing and sound in the expressive possibilities of the reconstruction documentary in the reflection of the biography of religious scholars.Conclusion: The documentary of reconstruction can create an influential work while being faithful to reality if the documentary maker has sufficient knowledge of the personal and social life of these elders and their period of life and sufficient knowledge of Islam as well as the recognition of Islamic arts.
خلاصه ماشینی:
حال چگونه میتوان باتوجهبه امکانات بیانی و روایی مستند بازسازی، قصههای زندگی حقیقی یا نمایشهای زندگی واقعی ضبط نشده علماء دین را در راستای بیان مفاهیم اخلاقی و وجه عاطفی دین بازسازی کنیم که به وجهی نیکو مؤثر باشند؟ به همین جهت امکانات روایی (علت و معلول، فضا، مکان) و امکانات بیانی (میزانسن، تصویرفتوگرافیک، تدوین، صدا) مستند بازسازی را تجزیه و تحلیل میکنیم تا بگوییم چگونه این امکانات میتوانند به کمک فیلمساز برای ساخت مستند بازسازی از سیره نظری و عملی علمای دین بیایند، تا بلکه بتوانیم راهکاری نوین برای مستندسازان این عرصه ارائه بدهیم.
زندگی علمای دین بهعنوان الگوهای علمی و اخلاقی موردتوجه بوده و است، حال آنکه مجموعه مستندها و تکمستندهای زیادی در این مورد ساخته شده است، اما مستند بازسازی بر پایه انعکاس شیوه علمای دین، چالشهای جدیدی را برای مستندسازی به همراه آورده است؟ در برخی از موارد مستندساز با این چالش روبهرو است که در صورت وفاداری به واقعیت، جنبه عاطفی و برانگیزندگی احساسی اثر کاهش مییابد و در صورتی که ناچار باشد به داستان آب و لعابی احساسی بدهد از واقعیت دور شده و امانت را رعایت نکرده است.
اما در بعضی موارد از زندگی علمای سلف و حال، مواد شبهاسنادی وجود دارد که فیلمساز میتواند برای ساختن اثر مستند خود این مواد را بهکار گیرد.
فیلمسازی که قصد دارد از سیره علمای دین فیلم سندی به دست دهد برای اینکه بداند چگونه امکانات بیانی و روایی در هنر میتوانند واقعیت معنوی را به واقعیت فیلمیک تبدیل کنند باید به بررسی و شناخت سینمای این دو کارگردان بپردازد.