چکیده:
هدف: بررسی و تبیین کاربردی که ممکن است تعارضهای اخلاقی در سیر تحول منحنی دراماتیک شخصیت داشته باشند. روش: در تحقق پژوهش میانرشتهای حاضر از سه روش بهره بردهایم: جهت نقب زدن به درون شخصیّت و پروراندن ابعاد مختلف حیات درونی آن از روانشناسی تجربی؛ برای استخراج پیشفرضها و لوازم منطقی از تحلیل فلسفی و برای کشف معنای آثار از هرمنوتیک هنری. یافتهها: برای یک شخصیت دراماتیک در مواجهه با تعارضهای اخلاقی میتوان یازده مرحله را ترسیم کرد. این مراحل که در طی آنها شخصیت با کنشهای درونی و بیرونی خودش آرامآرام متحول میشود، عبارتاند از: وضع اولیه؛ 2. بروز تعارض اخلاقی؛ 3. انکار و کشمکش شخصیت برای فرار از تعارض؛ 4. ناکامی و خشم؛ 5. تشکیک در اصل اخلاقی؛ 6. ناامیدی؛ 7. پذیرش و بازگشت به اخلاق؛ 8. تصمیمگیری برای انتخاب کمهزینهتر؛ 9. کنش اخلاقی؛ 10. بروز هزینهها و فایدههای کنش اخلاقی؛ 11. واکنش نسبت به هزینههای مترتب بر کنش. نتیجهگیری: در تعارضهای اخلاقی، شخصیت باید دشوارترین انتخابهای اخلاقی خود را صورت دهد و این انتخابها میتوانند مهمترین تحوّلات را در شخصیت رقم زنند و از مهمترین عوامل در شکلگیری منحنی شخصیّت در یک درام میباشند.
Purpose: This research aims to investigate and explain the possible applications of moral conflicts in the evolution of a dramatic character arc.Methodology: In this interdisciplinary research, we have used three methods: empirical psychology to explore the inner life of characters, philosophical analysis to extract assumptions and logical tools, and artistic hermeneutics to discover the meaning of works.Findings: For a dramatic character facing moral conflicts, eleven stages can be identified. These stages depict how the character transforms through their internal and external actions. The stages are: 1) Initial state; 2) The emergence of the moral conflict; 3) Denial and struggle to avoid the conflict; 4) Failure and anger; 5) Doubting the ethical principle; 6) Despair; 7) Acceptance and return to ethics; 8) Decision-making for the least costly option; 9) Ethical action; 10) Costs and benefits of ethical action; 11) Reaction to the incurred costs of the action.Conclusion: In moral conflicts, characters must face their most challenging ethical choices, which could lead to the most crucial transformations in their arcs and are among the essential factors shaping a character's dramatic arc.
خلاصه ماشینی:
وضع اولیه پیش از انتخاب، آدمی هنوز در سکون و سکوت قرار دارد؛ البته از نظر انتخابهایی که ممکن است در آینده رخ دهد که این مرحله وضع اولیه همان است که هنوز تعارضی برای شخصیت در زمان انتخاب بین دوراهه اخلاقی به وجود نیامده که سبب کنش او شود و شخصیت در حالت ساکن و ثابت قبل از بهوجودآمدن تعارض اخلاقی قرار دارد و در حال زندگی در عالم درام است.
(والنس، 1396: 129) در زمان مواجهه با تعارض اخلاقی نیز نخستین واکنش، انکار و نپذیرفتن میباشد و فرد مدعی است که بههیچوجه تعارضی وجود ندارد و امکان انجام هر دو عمل وجود دارد؛ یعنی هم شخص میتواند از خیانت در امانت بگریزد و هم جان انسانی را حفظ و تعارض را انکار کند؛ مانند زمانی که هارولد در فیلم عجیبتر از داستان با تعارضِ مرگ خود و بهوجودآمدن اثری فاخر مواجه میشود و تلاش میکند این تعارض را انکار نماید.
6. مرحله ناامیدی زمانی که شخصیت نمیتواند یکی از دو راه را انتخاب و یا هر دو را رد کند و قادر به کنارگذاشتن اخلاق نیز نمیباشد و وقتی کارها طبق انتظاراتش پیش نمیرود، به مرحله ناامیدی میرسد؛ چراکه وی میداند در هر صورت باید یک کنش اخلاقی داشته باشد و درواقع ناگزیر از انجام عمل اخلاقی است و همین کشمکش شخصی با خود سبب میشود از درون دچار ناامیدی عمیقی شده و تا زمانی که شخص در مرحله ناامیدی است کنشی انجام نمیدهد و زمانی که غلبه احساس ناامیدی کاهش یافت، شخص با تأمل به پذیرش اخلاق میرسد و همین امر سبب وارد شدن وی به مرحله بعدی میشود.