چکیده:
تحقیق حاضر باهدف بازسازی فناوری ساخت سفال نقش کنده نوع آقکند به روش تجربی تحلیلی به بررسی سفال نقش کنده قرون میانی دوره اسلامی میپردازد. براساس مطالعات اسنادی -کتابخانهای و تحلیلی بر مبنای مطالعه برروی نمونههای بدست آمده ازسفال معروف به نوع آقکند برای پاسخگویی به سوالاتی ازجمله 1-فرآیند شکلگیری و تحولات سفال نقش کنده تا دوران اوج آن به چه صورت بوده است؟ 2-باتوجه به مطالعه نمونه هاودر رابطه بافرایند فنی سفال نقش کنده نوع آقکند چگونه میتوان مراحل ساخت آن را احیا نمود؟ اقدام شده است. درهمین راستاتاریخچه و فنون سفال نقش کنده وتحولات آن درایران، مراحل ساخت سفال نقشکنده، با تاکید بر پانزده نمونه از سفال نوع آقکندصورت گرفته است. از آزمایشهای تجربی جهت نمونهسازی و آزمون بدنهی سفال و لعاب، براساس مشاهدات مجموعه سفالهای آقکندوهمچنین تحلیل مطالعات در رابطه باروش ساخت و لعاب مصرفی استفاده شده است. در بخش بازسازی، مرحلهی ساخت مجدد بدنه، گلابه و لعابها مورد آزمایش و تحلیل قرارگرفته است. نتایج نشان دادبادر نظر گرفتن مواردی از قبیل هماهنگی بدنه رسی، هماهنگی گلابه سفید با لعاب رنگی و هماهنگی لعاب رنگی با پوشش لعاب شفاف بر بدنه وکنترل فرمول و مقادیرمواد، میتوان لعاب موردنظر را بازسازی نمود.
This research has been done, with the purpose of reconstructing the glaze manufacturing technology based on historical formulas with an emphasis on the carved pottery of the middle ages of the Islamic period and based on the experimental- technical method. The main questions are: 1) What was the process of development and formation of sgraffito pottery until its peak? 2)According to the available information regarding the technical operation of sgraffito pottery, how can it be revived? In this article, the history and techniques of sgraffito pottery and its developments in Iran, as well as the stages of making scratched pottery, with an emphasis on the Aqhkand type pottery, are discussed and based on this, by designing experimental-technical tests, prototyping, and testing the body of pottery and glaze has been carried out, based on observations and visual study Aqhkand pottery collection. The results showed that by considering some factors such as: coordination of the appropriate clay body, the coordination of white slip with the colored glaze, the coordination of the colored glaze with the transparent glaze coating on the body of pottery controlling the formula and amounts of the materials, the desired glaze can be restored and revived.