چکیده:
هدف: هدف از انجام این مقاله اثبات این موضوع است که نخل به عنوان نماد ایزدی قربانیشونده در مناطق نخلخیز فارس بهویژه در شهرستان جهرم، در آیینهای سوگواری امام حسین(ع) به صورت حقیقی و نمادین کاربرد داشته است. روش تحقیق: روش انجام این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی و مشاهدات میدانی است. یافتههای تحقیق: بر اساس یافتهها، آیینهای سوگواری از آیینهای بسیار کهن تاریخ بشر است. نگاهی خاستگاه این رسوم نشان میدهد آیینهای سوگواری عمومی و مشهور، از منشاء اسطورههای زایش و رستاخیز مایه گرفته و ادامه یافتهاند. در اساطیر، ایزدی نباتی قربانی میشود تا خونش ضامن حیات و برکتبخش باشد که حاصل این قربانی یا خودنثاری ایزدی، به نوعی تکرار عمل کیهانآفرینی و پیدایش و تکوین جهانهاست. ایرانیان روح واقعة عاشورا را لمس کردهاند و این دیدهها، الگوهایی کهن را در ذهن تاریخی ایشان بازآفرینی کرده است تا این واقعه را علاوه بر حادثهای در پهنة تاریخ، رخدادی ازلی و ابدی بینگارند. در فرهنگ ایرانی، پیکرة نخل به پیکرة انسان تشبیه شده و از سویی نیز نمادی از ایزد شهید بینالنهرین، یعنی دوموزی است. خون امام حسین(ع) بسان سیاوش و سایر قهرمانان که ناجوانمردانه و مظلومانه کشته شدهاند، برکتبخش سایر قیامهاست، بنابراین در اذهان و آیینهای ایرانی، درخت نخل که نماد ایزدی گیاهی قربانیشونده است و در عزاداریهای اساطیری به کار میرفته، نماد شهادت امام حسین(ع) نیز قرار میگیرد و قربانی میشود. نمونۀ مورد مطالعۀ این تحقیق، شهرستان جهرم، از شهرهای کهن و نخلخیز فارس و جنوب ایران است که در منابع مکتوب کهن نیز از کیفیت خرمای آن تعریف شده است. تا بدانجا که سیاحان در دورۀ صفوی، این شهر را جنگل نخل نامیده و از کیفیت درختان نخل، شکل و خرمای آن بسیار سخن گفتهاند. با این حال در تحقیقاتی که دربارۀ نخل انجام شده، به ریشههای اسطورهای و سنن مرتبط با این درخت در فارس یا جهرم اشاره نشده است.نتایج تحقیق: بر اساس نتایج به دستآمده، نخل ماتم هم تمثیلی از امام حسین(ع) و هم نماد شیئی مقدس، یعنی تابوت شهدا، در آیینهای سوگواری محرم در فارس است. این مراسم نیز، مانند بسیاری از عزاداریهای آیینی، هم نوعی اعلام سوگواری و ماتم در پی به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و همراهی و حمایت و هم نوعی ابدیدانستن امام حسین(ع) و قیامش است. شیوههایی چون: نخل ماتم، تابوت و کتل و... از اشکال نمادین آیین عزاداری محرم در جهرم است که در تمام آنها از گذشته تا کنون نخل وجود داشته است. این سنتها با سایر سنن مناطق جنوب فارس مانند لار، لامرد، خاوران و... که نخلخیزند نیز در برخی موارد تطابق دارد. محصولات حاصل از نخل چون خرما، حلوا، نانهای شیرین و... نیز در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در فارس و جهرم به صورت نمادین برای شادی روح درگذشتگان استفاده میشوند که آنها نیز ریشه در اساطیر دارند.
Purpose: The purpose of this article is to prove that the palm as a sacrificial Lord symbol has been used in real and symbolic ways in the mourning rituals of Imam Hussein (pbuh) in the palm-growing areas of Fars, especially in Jahrom city.Research method: The method of conducting this research is descriptive-analytical and field observations.Research findings: According to the findings, mourning rituals are one of the oldest rituals in human history. A look at the origin of these customs shows that the public and famous mourning rituals have originated and continued from the origin of birth and resurrection myths. In mythology, a God of plants is sacrificed so that its blood is a guarantee of life and a blessing, and the result of this God sacrifice or self-sacrifice is, in a way, a repetition of the act of cosmology and the creation and evolution of the worlds. Iranians have touched the spirit of Ashura event and these visions have re-created old patterns in their historical mind to see this event as an eternal and eternal event in addition to an incident in history. In Iranian culture, the figure of the palm tree is likened to the human figure, and on the other hand, it is a symbol of the Mesopotamian Martyr God, Dumuzi. The blood of Imam Hossein(pbh), like Siavash and other heroes who were killed in a cowardly and oppressive manner, blesses other uprisings, therefore, in the minds and rituals of Iran, the palm tree, which is a symbol of divine sacrifice and is used in mythological mourning, is also a symbol of Imam Hossein's martyrdom, becomes a victim. The sample studied in this research is Jahorm city, one of the ancient and palm-growing cities of Fars and southern Iran, whose date quality is also defined in ancient written sources. So much so that the tourists in the Safavid period called this city the palm forest and talked a lot about the quality of the palm trees, its shape and dates. However, in the research conducted about the palm, the mythological roots and traditions related to this tree in Fars or Jahrom are not mentioned.Research: Based on the obtained results, the mourning palm is both an allegory of Imam Hussein(pbuh) and a symbol of a sacred object, that is, the coffin of the martyrs, in Muharram mourning rituals in Fars. This ceremony, like many religious mourning ceremonies, is both a kind of declaration of mourning and mourning following the martyrdom of Imam Hussein (pbuh) and companionship and support, as well as a kind of eternal recognition of Imam Hussein (pbuh) and his resurrection. Ways such as: Mourning palm, coffin and kettle, etc. are symbolic forms of the Muharram mourning ritual in Jahrom, in all of which there has been a palm from the past until now. In some cases, these traditions are consistent with the traditions of other regions of southern Persia, such as Lar, Lamard, Khavaran, etc., which grow palm trees. Palm products such as dates, halwa, sweet breads, etc. are used symbolically in the mourning ceremony of Imam Hussein (pbuh) in Fars and Jahrom for the happiness of the souls of the departed, which are also rooted in mythology.