چکیده:
در متن گلستان مصلحالدین سعدی شیرازی در قرن هفتم، حدود بیست و یک مورد، آیات قرآن تفسیر شده است که در این مقاله به یک مورد آن که مبتنی بر انجام عمل کریمانه براساس رویکرد عمل مثبت «قالو سلاما» در برخورد با خاطیان و گناهکاران است؛ پرداخته شده و به تبیین مفهوم کرامت و جوانمردی و اقتضای آن با انجام کاری مثبت اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
قرآن درگلستان دکترسیدمصطفی محقق داماد چکیده در متن گلستان مصلحالدین سعدی شیرازی در قرن هفتم، حدود بیست و یک مورد، آیات قرآن تفسیر شده است که در این مقاله به یک مورد آن که مبتنی بر انجام عمل کریمانه براساس رویکرد عمل مثبت «قالو سلاما» در برخورد با خاطیان و گناهکاران است؛ پرداخته شده و به تبیین مفهوم کرامت و جوانمردی و اقتضای آن با انجام کاری مثبت اشاره شده است.
جوان از خواب مستی سر برآورد، گفت: «إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»1: اذا رأیت اثیما کُن ساتِراً و حلیماً, یا من تُقَبّح امری لِمَ لا تَمُر کریما متاب، ای پارسا، روی از گنهکار, به بخشایندگی در وی نظر کن اگر من ناجوانمردم به کردار, تو بر من چون جوانمردان گذر کن» (سعدی، 1389: 93) این آیه شریفه که سعدی به آن پرداخته، در سوره مبارکه فرقان است، اما ببینیم سعدی از این آیه چه تفسیری کرده است.
درباره این کلمه «فتوت» کتاب زیاد نوشته شده است، اما سعدی در ادامه آن دو، سه بیت، جوانمردی را معنا کرده است.
سخن مفسرین بیانگر عمل منفی است و میگویند روی بگردان، اما سعدی میگوید نهخیر؛ عمل مثبت کریمانه و جوانمردانه یعنی برخورد مهربانانه برای تربیت او باید در پیش گرفت و آنطور باید با یک عمل زشت برخورد کرد که عمل مثبت و تربیتی از آن حاصل شود.
مقتضای کرامت و جوانمردی این است که کاری مثبت انجام دهیم؛ یعنی با سخنانی نرم و مهربانانه و هرگونه عمل مثبت دیگری با آنها برخورد کنیم.