چکیده:
در مقاله ی پیش رو به بررسی تطبیقی مفهوم مرگ وغنیمت شمردن فرصت های دنیا تفکر در مسائل دنیا ونگاه عمیق به آثار باقی مانده از پیشینیان وعبرت گرفتن از آن ها و مسائلی از این قبیل پرداخته ایم .زاویه ی دید و رویکرد این سه شاعر اندیشمند وتوانا ناگفته نماند که خیام و ابوالعلاء باهم هم دوره بودند ولی هه ژار ازنظر زمانی و مکانی با آنها تفاوت دارد « وبزرگ را بررسی کرده ایم ولی از نظر فکری وآراء هم عقیده با این دو بزرگوار است.دغدغه ی فکری سه شاعر بیم از مرگ ,ونابودی وسرانجام آدمی وتفکر به آثار پیشینیان که همه یک روز از بین می رود .اما سرانجام طرز تفکر به فرا خور بینش وزیستگاه بایکدیگر متفاوت است ولی خیام وهه ژار بسیار به هم نزدیک هستند .ابوالعلاء معری ازمرگ هراسیده وزندگی جهانی خود را تباه ساخته وهرگز ازدواج نکرده وگوشت نخورده وبسیار زندگی را برخود سخت گرفته است .اما خیام وهه ژار با مجال اندک که در دنیا هست ازاغتنام شمردن فرصت تکرار نشدنی موجود از بهره های خوش زندگی هر چند ناپایدار این جهان دل بسته اند وهمیشه در اشعارشان از لذت بردن از زندگی تاکید دارند .آنها هردو ازدواج کرده اند وگوشت خورده اند مانند ابوالعلاء بسیار سخت نگرفته اند وشاید سختگیری ابوالعلاء به خاطر نابینایی وی باشد .هدف ازاین پژوهش همانندی بین آراء وافکار این سه شاعر است واز آنجا که ادبیات تطبیقی بیشتر در حوزه ی شباهت مطرح می شود ما به بیان شباهت ها بیشتر پرداخته ایم .
This article investigates the contrastive analysis of the notion of death, seizing the prevailing
opportunities, pondering about the universe and also looking deep into the prior works done in the
area. We discussed their vista against our topic. Although Khayyam and Abu’ala were
contemporaries, but Hazhar had not belonged to that age. From the methodology point of view,
the three poets hold the same thought. They were wondered if at last any mind and body fade away
however, their effort and success would be outstandingly remained, albeit they viewed word affairs
through their own perspectives. Maree was a strict abstainer, overcame with extreme fright toward
end of life, never married, never eaten meat and had a tough track of life. But, that never did apply
to Khayyam an Hazhar, since they put a blind eye on the life enjoyment and worldly pleasures and
then were always been into living their lives gladly. They were doing the exact opposite of what
Abu’ala did. They took any opportunity they’d got, married, ate meat and enjoyed the life to the
fullest. He was a blind poet and that could possibly be the reason to taking a path which Abu
embraced. The aim to this study was trying to find common grounds involving these three worldly
wise poets with emphasis on their commonalities. They brought worldly issues up and claimed
that the principles are the same as though the canonical bases are not. Abu’s works inspired both
hazhar and Khayyam subsequently. But it does not mean they did so as did he, rather they extracted
some new concepts from his poems.